تفاوت میان ورق استیل و گالوانیزه

تفاوت ورق استیل و گالوانیزه را بهتر بشناسیم

استنلس استیل شامل انواع مختلفی از گرید ها می باشد که در محیط کاری مختلف ، با توجه به دما ، اسیدی یا بازی بودن و غیره قدرت انتخاب بالاتری به طراحان می دهد.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

مقدمه

تفاوت ورق استیل و گالوانیزه می تواند از جمله مهم ترین مواردی باشد که لازم است به آن بپردازیم. دانستن تفاوت های موجود بین این دو متریال سبب می شود که در هنگام خرید بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید و به اشتباه یکی از این ورقه ها را به جای دیگری خریداری نکنید، زیرا مسلما کاربردها و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی این دو ورق نیز با یکدیگر تفاوت های زیادی دارد. 

ویژگی های ورق استیل

ابتدا بهتر است از بررسی ویژگی های ورق استیل کار را شروع کنیم.  ورق های استیل می توانند گرید های مختلفی داشته باشند. این گریدها می توانند ویژگی های شیمیایی و فیزیکی گوناگونی را به خود اختصاص دهند و به همین دلیل نیز برای موارد مختلفی استفاده می شوند. ورق های استیل معمولا دارای دو نوع بگیر و نگیر از لحاظ الکترومغناطیسی، مقاومت بالا در برابر فشار و کشش، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و... هستند. تمامی این ویژگی ها بنا به دلایلی همچون عناصر سازنده ورق های استیل و همچنین نحوه ساخت آن ها می باشد. 
در تفاوت ورق استیل و گالوانیزه باید بدانید که از ورق های استیل معمولا در موارد مختلفی استفاده می شود. این موارد مختلف را می توانیم شامل استفاده در پالایشگاه ها، استفاده برای لوله ها و مخازن ذخیره مواد شیمیایی و مواد غذایی، استفاده در ساخت مجسمه ها، استفاده در نمای بیرونی ساختمان ها، معادن، کوره ها و مخازن مواد مذاب و... بدانیم. تمامی این موارد را لازم است با توجه به گریدی که ورق استیل دارد، در نظر بگیرید. به طور مثال برخی از گریدهای ورق استیل خاصیت مغناطیسی دارند و به آهن ربا جذب می شوند. این در حالی است که در زمان استفاده از آن ها نباید ورق استیل به هیچ آهنربایی جذب شود؛ به همین خاطر در چنین مواردی باید از گریدی از ورق استیل استفاده کنیم که به اصطلاح خاصیت نگیر داشته و به آهن ربا جذب نشود. 

 

ورق گالوانیزه

 

ویژگی های ورق گالوانیزه

اما ویژگی های ورق گالوانیزه چیست؟ در بررسی مبحث تفاوت ورق استیل و گالوانیزه، در مورد ویژگی های ورق استیل صحبت کردیم؛ اما ویژگی های ورق گالوانیزه به چه شکلی است؟ ورق های گالوانیزه را معمولا از آهن معمولی به همراه روکش قلع تولید می کنند. این نوع از تولیدات سبب می شوند تا ورق های گالوانیزه بسیار محکم شوند و همچنین در برابر رطوبت و زنگ زدگی کاملا مقاوم شوند. 
ورق های گالوانیزه معمولا هزینه کمتری را در هنگام ساخت و نصب نسبت به ورق های استیل دارند. ورق های گالوانیزه را می توان در صورتی که اصولی و درست تولید شده باشند، تا 70 الی 80 سال نیز به راحتی استفاده کرد. ورق های گالوانیزه دارای روکش قلع هستند، اما در صورتی که این روکش از بین برود نیز کل ورق از بین نمی روند و حتی ممکن است در بدترین حالت، صرفا کمی زنگ زدگی سطحی رخ دهد. 

تفاوت های ورق استیل و گالوانیزه

در خصوص تفاوت ورق استیل و گالوانیزه باید گفت که با دانستن ویژگی های مربوط به هر کدام از این متریال ها، درک تفاوت ها می تواند موضوع و نکته مهم تری باشد که لازم است به ان توجه کنیم. این تفاوت ها گزینه بسیار مهمی هستند که در این قسمت مطرح شده اند. 

*روکش

داشتن و یا نداشتن روکش اولین موردی است که می تواند بین این دو نوع ورق ایجاد تفاوت کند. ورقه های فولادی گالوانیزه در واقع به ورقه های معمولی گفته می شود که دارای روکش فلز شده اند. این روکش ها را برای مقاوم کردن کار در برابر خوردگی ورق های فولادی ایجاد می کنند. این در حالی است که ورق های استیل هیچگونه روکش و یا کاوری ندارند و به همین داشتن یا نداشتن روکش می تواند یکی از موارد مهم در زمینه تفاوت های این دو نوع ورق باشد. 

*میزان زنگ زدگی

ورقه های استیل می توانند در برابر شرایط نامطلوب آب و هوایی بسیار مقاوم باشند و همین موضوع سبب می شود که بتوانیم از این ورقه ها در شرابط مختلفی استفاده کنیم. این در حالی است که ورق های گالوانیزه با وجود داشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت، باز هم درجه هایی از زنگ زدگی را نشان می دهند که می تواند بسیار مشکل ساز و هزینه بردار باشد. 

*متریال کلی

همان طور که گفته شد ورق های استیل از ترکیب کردن چند عنصر با هم به وجود می آیند. یعنی هیچ عنصر و هیچ روکشی بر روی عنصر و روکش دیگر قرار نمی گیرد؛ این در حالی است که ورق های گالوانیزه در حقیقت به ورقه هایی گفته می شوند که از جنس آهن معمولی بوده و دارای روکشی از جنس قلع می باشند. 

 

ورق استیل و گالوانیزه

 

*قیمت

مورد بعدی که تقریبا در حوزه تفاوت ورق استیل و گالوانیزه قرار می گیرد، مربوط به تفاوت قیمتی می شود که بین ورقه های گالوانیزه و ورقه های استیل وجود دارد. این ورقه ها را می توانیم در موارد مختلفی استفاده کنیم اما باید بدانیم که قیمت ورقه های گالوانیزه کمتر از ورقه های استیل است و از این جهت می توان گفت که مقرون به صرفه تر می باشد. 

*صرفه جویی در منابع

با استفاده کردن از ورقه های گالوانیزه می توانیم در منابع آهن و عناصری که سبب ساخت فولادهای ضد زنگ می شوند نیز صرفه جویی کنیم. این در حالی است که برای تولید ورق استیل نیاز به یک سری از عناصر خاص وجود دارد که لازم است حتما در نظر داشته باشیم و بدانیم که این عناصر نیز به صورت محدود وجود داشته و احتمال دارد که با مصرف بی رویه آن ها، دچار مشکل شویم. 

جمع بندی

در این مقاله در خصوص تفاوت ورق استیل و گالوانیزه با یکدیگر صحبت کردیم. این تفاوت ها سبب می شوند که بدانیم در هر موقعیت و شرایطی از چه نوع ورقی می توانیم استفاده کنیم. دانستن این موضوع سبب می شود که هم انتخاب آگاهانه تر و بهتری داشته باشیم و هم سبب می شود که هزینه کمتری را داشته باشیم. 
فراموش نکنید که خرید ورق گالوانیزه و یا خرید ورق استیل می تواند جزو نکات مهمی باشد که لازم است مورد توجه قرار گیرند. این ورق ها می توانند در فروشگاه ها و کارخانه های مختلفی به فروش برسند؛ اما علاوه بر قیمت آن ها لازم است تا از کیفیت آن ها نیز مطمئن باشید؛ بنابراین در انتخاب نهایی خود دقت زیادی داشته باشید. 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید