توربین سازی با ورق استیل

دلایل استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت توربین های بخار چیست؟

کروم، نیکل، آهن، مولیبدن و... از عناصر تشکیل دهنده ورق های استنلس استیل هستند که در کیفیت، خواص مکانیکی و قابلیت های خاص آن ها نقش مؤثری دارند.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

ورق های فولادی که در صنعت تحت عنوان ورق استنلس استیل شناخته می شوند، به واسطه ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند در ساخت تجهیزات و دستگاه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. کروم، نیکل، آهن، مولیبدن و... از عناصر تشکیل دهنده ورق های استنلس استیل هستند که در کیفیت، خواص مکانیکی و قابلیت های خاص آن ها نقش مؤثری دارند.

انواع ورق استیل

این ورق های فولادی به دو دسته ورق استیل بگیر و نگیر تقسیم بندی می شوند. مهمترین وجه تمایز ورق های استیل بگیر و نگیر در خاصیت مغناطیسی آن ها است. همان طور که از نام این ورق های فولادی مشخص است، ورق هایی که جذب آهنربا شده و خاصیت مغناطیسی دارند، با عنوان ورق استیل بگیر شناخته می شوند.
همچنین با بررسی میزان کروم موجود در این ورق ها می توان نسبت به قابلیت بگیر یا نگیر بودن آن ها اطلاعات لازم را کسب کرد. ورق استیل بگیر از میزان کروم کمتری نسبت به ورق استنلس نگیر تشکیل شده است. ورق استیل 410، 420 و 430 از گروه ورق های استنلس بگیر هستند.

 

توربین استیل

 

ورق استیل 410

همان طور که اشاره کردیم ورق استیل 410 در گروه ورق های بگیر قرار دارد. این ورق استنلس از 12/5 درصد کروم تشکیل شده و از استقامت بسیار بالایی در برابر حرارت و خوردگی برخوردار است. از دیگر قابلیت های ورق استیل 410 می توانیم به مقاومت این ورق فولادی در برابر اکسیداسیون، قابلیت جوشکاری و عملیات حرارتی اشاره کنیم.
با توجه به خواص و قابلیت های مهم انواع ورق استیل بگیر همچون گرید 410، از آن ها در ساخت توربین های بخار، توربین های گاز، تجهیزات پالایشگاه، لوازم آشپزخانه مانند سرویس های قاشق و چنگال، صنعت پتروشیمی و... استفاده می شود.

استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت توربین بخار

همان طور که از نام این دستگاه صنعتی مشخص است، به واسطه وجود بخار، انرژی گرمایی به انرژی حرکتی تبدیل می شود. از توربین های بخار در بخش های مختلفی مانند نیروگاه های حرارتی و هسته ای استفاده می شود. شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که چرا باید در ساخت توربین های بخار از ورق استیل بگیر استفاده شود.
هر کدام از ورق های استنلس مانند ورق استیل 410 بر اساس ویژگی ها و قابلیت هایی که دارند در صنایع و بخش های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع ورق استیل بگیر از استقامت خوبی در برابر عملیات حرارتی در دمای بسیار بالا برخوردار هستند. همچنین فرم پذیری به واسطه قابلیت جوشکاری و مقاومت در برابر خوردگی و اکسید شدن نیز از دیگر ویژگی های مهم انواع ورق استنلس بگیر محسوب می شوند.
اهمیت استفاده از ورق استیل بگیر در صنعت
فرایند تبدیل بخار به واسطه وجود منابع حرارتی در توربین های بخار در نهایت پره های تعبیه شده در توربین را به حرکت درمی آورد. با ایجاد نیروی جنبشی، نیروی وارد شده به جریان الکتریکی تبدیل شده و در صنایع مختلف به منظور تولید برق و... از آن استفاده می شود.
در صورت استفاده از متریال و مواد اولیه نامرغوب در ساخت تجهیزات صنعتی مانند توربین بخار، طول عمر دستگاه کاهش پیدا کرده و همچنین اجزای تشکیل دهنده آن نیز به مرور زمان با مشکلات متعددی روبرو خواهند شد. از آنجا که پره های تعبیه شده در توربین به صورت مداوم در معرض قطرات بخار قرار می گیرند، در ساخت آن ها باید از متریالی استفاده شود که در برابر خوردگی از مقاوت زیادی برخوردار باشند.
به همین جهت می توان بهترین انتخاب برای ساخت توربین های بخار را ورق استیل بگیر نامید. انواع ورق استنلس بگیر مانند ورق استیل 410 در فرایندهای شیمیایی پیوسته و متناوب تا دمای قابل توجهی نسبت به اکسید شدن، استقامت بالایی دارند. در اشاره به مقاومت ورق استیل بگیر در برابر خوردگی نباید از استحکام و کارایی آن در برابر حرارت شدید نیز غافل شد. به طور کلی انواع ورق استنلس استیل در دو گروه بگیر و نگیر از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و گرما برخوردار بوده و همچنین مهمترین و اصلی ترین خاصیت آن ها که این متریال را نسبت به دیگر مواد اولیه متمایز کرده، خاصیت ضدزنگ بودن آن ها است.

قیمت ورق استیل بگیر

مهمترین نکته در خصوص قیمت ورق استیل بگیر، خرید آن با صرف هزینه ای کمتر نسبت به ورق های نگیر است. برآورد هزینه و مشخص کردن قیمت ورق استنلس استیل به عوامل متعددی بستگی دارد و به همین جهت نمی توان قیمت ثابتی برای این منظور تعیین کرد.
کشور ما توانایی تولید ورق های استنلس را نداشته و صاحبان صنایع برای تأمین نیازهای خود مجبور به واردات این ورق های فولادی هستند. به این ترتیب، نرخ روزانه ارز بر روی قیمت نهایی این ورق های فولادی تأثیرگذار خواهد بود. همچنین نرخ عناصر تشکیل دهنده این ورق ها مانند نیکل نیز از عوامل مؤثر بر روی قیمت محسوب می شوند. از دیگر عواملی که هنگام خرید انواع ورق استنلس باید به آن ها توجه داشته باشیم، می توانیم به میزان ضخامت یا قطر ورق، نوع و گرید ورق و... اشاره کنیم.
 

ورق استیل در توربین سازی

 

ورق استیل بگیر به واسطه سخت شدن و افزایش استقامت و استحکام در برابر حرارت، خوردگی، ساییدگی و... به متریالی کاربردی در صنایع مختلف تبدیل شده است. در حال حاضر هند، چین، تایوان، کره جنوبی، امارات و... از بهترین کشورها در زمینه تولید و صادرات انواع ورق استنلس هستند. ورق های فولادی با توجه به استانداردهایی که به واسطه آن ها در سطح جهان شناخته می شوند به پنج گروه فریتی، داپلکس، آستنیتی، مارتنزیتی و رسوب سختی، دسته بندی می شوند. ورق استیل بگیر در گروه مارتنزیتی و فریتی قرار داشته و به همین سبب از خاصیت مغناطیسی برخوردار هستند.
برخی به اشتباه بر این تصور هستند که تمام ورق های استنلس در محیط ها و ساخت تجهیزات مختلف، کاربرد و روش های استفاده مشابهی دارند. انواع ورق استیل ویژگی ها و قابلیت های تقریبا یکسانی دارند اما این امر دلیل بر روش یکسان استفاده از آن ها در ساخت دستگاه ها و تجهیزات صنعتی نخواهد بود. به این ترتیب شناخت خواص این ورق های فولادی و موارد مصرف آن ها، نقش مهمی در انتخابی مناسب و خریدی مطمئن خواهد داشت.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید