ارزان ترین ورق استیل چیست؟

پرکاربردترین گرید ورق استیل چیست؟

ورق استیل 304 رایج ترین نوع ورق استیل است که در سراسر جهان به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و ارزش عالی مورد استفاده قرار می گیرد.

استیل پارسیان
استیل پارسیان


مقدمه:

فولادهای سری 300 بزرگترین گروه و پرکاربردترین ورق های استیل مورد استفاده در صنایع مختلف هستند. شناخته شده ترین گرید، نوع 304 است که به ترتیب به دلیل ترکیب 18 درصد کروم و 8 تا 10 درصد نیکل به 8-18 و 10-18 نیز معروف است. دومین ورق استیل از نوع آستنیتی است و رایج ترین آنها نوع 316 است.

چه درجه ای از ورق استیل زنگ نخواهد زد؟

ورق استیل 304 رایج ترین نوع ورق استیل است که در سراسر جهان به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و ارزش عالی مورد استفاده قرار می گیرد. 304 می تواند در برابر خوردگی ناشی از اکثر اسیدهای اکسید کننده مقاومت کند. این دوام باعث می شود 304 ضدعفونی شود و بنابراین برای کاربردهای آشپزخانه و مواد غذایی ایده آل است.

ورق استیل 304 یا 430:

وقتی صحبت از ورق استیل می شود، هر چه درجه آن کمتر باشد بهتر است. رایج ترین و گران ترین نوع فولاد نوع 304 است که تقریباً 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل دارد. به همین دلیل است که کوره های گاز استیل نوع 304 دوام بیشتری دارند و می توانند گرما را بهتر از نوع 430 تحمل کنند.
سخت ترین ورق استیل استاندارد X30CrMoVN15-1 است و می توان آن را سرد و تمپر کرد. استحکام آن می تواند به بیش از 2000 نیوتن بر میلی متر مربع برسد. از تیتانیوم درجه 5 قوی تر است. این نوع آلیاژ جزء فولاد بلبرینگ است و در پیچ و مهره های استاندارد استفاده نمی شود.

انواع ورق استیل:

به طورکل ورق استیل در چهار نوع کلی وجود دارد:
-    آستنیتی: این گروه شامل رایج ترین انواع ورق استیل می باشد.
-    فریتیک: قوام کربن در ورق استیل فریتی کم است و معمولاً از 0.1٪ تجاوز نمی کند.
-    دوبلکس
-    مارتنزیتی

ورق استیل 304 بهتر است یا 409؟

تفاوت موجود در بین انواع ورق استیل، مربوط به میزان کروم و نیکل موجود در هر کدام است. ورق استیل 304 حاوی درصد بسیار بالاتری از کروم و نیکل است. این باعث می شود که در برابر زنگ زدگی بسیار مقاوم تر باشد. ورق استیل 409 هنوز نسبت به فولاد آلومینیومی مقاوم تر در برابر زنگ زدگی است.

آیا ورق استیل 316 زنگ می زند؟

ورق استیل 316 از 16% کروم، 10% نیکل و 2% مولیبدن تشکیل شده است. این دو گرید فولادی از نظر ظاهر، ترکیب شیمیایی و ویژگی‌ها قابل مقایسه هستند. هر دو فولاد بادوام هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند.

 

ورق استیل

 

آیا ورق استیل 304 کیفیت خوبی دارد؟

به عنوان پرکاربردترین ورق استیل، ورق استیل 304 به ویژه در کاربردهای صنعتی و تجهیزات آشپزخانه وجود دارد. این یک درجه بسیار مقاوم در برابر حرارت است و مقاومت خوبی در برابر خوردگی در مقابل بسیاری از خورنده‌های شیمیایی و همچنین جوهای صنعتی دارد.

ورق استیل 430 برای چه مواردی استفاده می شود؟

430 یک درجه ساده در برابر خوردگی و مقاوم در برابر حرارت است و در مناطقی که شرایط خورندگی خفیف رخ می دهد یا جایی که مقاومت پوسته پوسته شدن در دماهای متوسط مورد نیاز است کاربرد دارد. کاربردهای معمولی عبارتند از: تزئینات خودرو، ظروف آشپزخانه، سینک ظرفشویی، قطعات ماشین لباسشویی و لوله صنعتی.

فولاد درجه 5 چیست؟

فولاد آلیاژی درجه 5 یک فولاد آلیاژی با روکش روی کربن متوسط است که برای افزایش سختی عملیات حرارتی می شود. پیچ های درجه 5 دارای سه علامت هش با فاصله مساوی روی علامت های سر هستند (علامت سازنده نیز ممکن است شامل شود).

ورق استیل درجه 2 چیست؟

ورق استیل درجه A2 نیز اغلب به عنوان نوع 304 یا 8-18 نامیده می شود. این برچسب نشان دهنده این واقعیت است که ورق استیل درجه A2 حاوی تقریباً 8٪ نیکل و 18٪ کروم است. ورق استیل A2 با سطح سختی بالا و ثبات ابعادی ثابت، مقاومت خوبی در برابر سایش و پارگی نشان می دهد.

ورق استیل 304 یا 316 کدام گرانتر است؟

ورق استیل 304 معمولاً از 18% کروم و 8% نیکل تشکیل شده است. ورق استیل 304 نیز در مقایسه با 316 از نظر قیمت ارزان تر است که دلیل دیگری برای محبوبیت و استفاده گسترده آن است. ورق استیل 316 گران تر است زیرا مقاومت در برابر خوردگی بالاتری را به خصوص در برابر کلریدها و محلول های کلردار ارائه می دهد.

ارزان ترین ورق استیل چیست؟

نوع 409: یکی از کم هزینه ترین گریدهای ورق استیل به دلیل کاهش محتوای کروم آن است. این نوع فقط باید برای قطعات داخلی یا خارجی در محیط های خورنده غیر بحرانی استفاده شود. کاربردهای معمولی شامل استوک صدا خفه کن است.

چه چیزی به عنوان ورق استیل واجد شرایط است؟

ورق های استیل فولادهایی هستند که حداقل 10.5 درصد کروم، کمتر از 1.2 درصد کربن و سایر عناصر آلیاژی دارند. مقاومت به خوردگی و خواص مکانیکی ورق استیل را می توان با افزودن عناصر دیگر مانند نیکل، مولیبدن، تیتانیوم، نیوبیم، منگنز و غیره افزایش داد.

ورق استیل درجه 409 چیست؟

409 یک ورق استیل فریتی با کروم کمتر و نیکل بسیار کم است. هزینه تولید آن نسبت به 304 کمتر است، اما مقاومت کمتری در برابر خوردگی نیز ارائه می دهد. این دو آلیاژ رایج ترین ورق های استیل مورد استفاده برای سیستم های اگزوز خودرو هستند.

آیا ورق استیل 409 ضد زنگ است؟

گرید 409 یک ورق استیل فریتی تثبیت شده با 11 درصد کروم است. به ویژه برای کاربردهایی که نیاز به محافظت در برابر اکسیداسیون یا خوردگی فراتر از توانایی فولاد کربنی و برخی فولادهای پوشش داده شده دارند، مفید است.

آیا ورق استیل 316 مغناطیسی است؟

هر دو ورق استیل 304 و 316 دارای ویژگی های پارامغناطیس هستند. در نتیجه این ویژگی‌ها، ذرات کوچک می‌توانند به جداکننده‌های مغناطیسی قدرتمندی که در جریان محصول قرار دارند جذب شوند.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید