ورق استیل موجود در سری 300 مناسب تر هستند یا 400 ؟

سری 300 در مقابل ورق استیل سری 400: تفاوت های کلیدی که باید در نظر داشته باشید

امروزه کارشناسان فولاد در شرکت های بزرگ استیل که محصولاتی مانند فولاد ابزار، ورق فولادی و فولاد ورق را ارائه می دهد، در حال تجزیه دو گرید محبوب خود یعنی ورق استیل سری 300 و ورق استیل سری 400 هستند.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

مقدمه:

ورق استیل یکی از مصالح ساختمانی مهم در صنایع در سراسر جهان است. اگر از قبل مطمئن هستید که ورق استیل نوع مناسبی از فولاد برای پروژه شماست، گام بعدی این است که بفهمید گریدهای ورق استیل چگونه می‌توانند متفاوت باشند و چه ویژگی‌های منحصر به فردی را می‌توانند برای پروژه‌های مختلف ارائه دهند. امروزه کارشناسان فولاد در شرکت های بزرگ استیل که محصولاتی مانند فولاد ابزار، ورق فولادی و فولاد ورق را ارائه می دهد، در حال تجزیه دو گرید محبوب خود یعنی ورق استیل سری 300 و ورق استیل سری 400 هستند. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چه چیزی آنها را متفاوت می کند و کدام یک را باید برای پروژه خود انتخاب کنید.

گریدهای مختلف ورق استیل چیست؟

ورق استیل، در سطح اولیه خود، آلیاژی از کروم و آهن است. همچنین علاوه بر دو عنصر اصلی آهن و نیکل که جزء اصلی ترکیب ورق استیل محسوب می شوند، ممکن است عناصر دیگری نیز به آلیاژ اضافه شود که خواص ویژه ای به ورق استیل خواهند داد، مانند:
کربن
نیکل
منگنز
نیتروژن
گوگرد
فلز مس
گریدهای ورق استیل با توجه به عناصر موجود در آنها و درصد هر کدام تعیین می شود. بر این اساس، آلیاژ می تواند خواص مختلفی داشته باشد که آن را برای کاربردهای مختلف مناسب می کند. انجمن مهندسین خودرو (SAE) سیستم درجه بندی سه رقمی ورق استیل را برای انعکاس عناصر موجود توسعه داده است. سری 300 و سری 400 حاوی ترکیبات متفاوتی هستند که توسط دو رقم آخر در درجه منعکس شده است.
سازمان‌های دیگر، مانند انجمن آمریکایی تست و مواد (ASTM)، سیستم‌های شماره‌گذاری خاص خود را برای دسته‌بندی ورق استیل دارند. اما این مقاله بر روی طبقه بندی سه رقمی برای سادگی تمرکز می کند.
در حالی که بیش از 150 گرید ورق استیل در بازار موجود است، شرکت های فولادساز بزرگ نظیر پنسیلوانیا در ورق استیل سری 300 و سری 400 تخصص دارد. اگرچه تمام ورق استیل دوام و مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی ارائه می دهد، اما تفاوت های اساسی بین سری 300 و سری 400 وجود دارد که هنگام انتخاب مناسب برای پروژه خود باید به خاطر داشته باشید.

 

 

 

ورق استیل سری 300 چیست؟

ورق استیل سری 300 که SS 300 نیز نامیده می شود، محبوب ترین گرید ورق استیل در بازار است. به دلیل محتوای نیکل، SS 300 غیر مغناطیسی و بسیار مقاوم در برابر خوردگی حتی بیشتر از سایر گریدهای ورق استیل است. همچنین مقاومت حرارتی بالایی دارد و برای استفاده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد مانند:
تولید خودرو
مهندسی هوا فضا
ساخت و ساز
دستگاه های مختلف صنعتی و تجاری
در حالی که ورق استیل سری 300 مانند سایر گریدها قابل عملیات حرارتی نیست، تطبیق پذیری بالا آن را به گزینه ای عالی برای پروژه هایی تبدیل می کند که نیاز به مقاومت طولانی در استفاده در محیط های خورنده دارند.

ورق استیل سری 400 چیست؟

ورق استیل سری 400 یا 400 SS در مقایسه با همتای سری 300 خود با مقدار کمی نیکل ساخته شده است. در حالی که این امر آن را تحت شرایط خاص مستعد زنگ زدگی می کند، اما همچنین به آن چقرمگی و مقاومت بالاتری در برابر آسیب ناشی از سایش و فرسایش می دهد.
به دلیل استحکام و دوام بالا، 400 SS بیشترین کاربرد خود را در موارد زیر می‌یابد:
ابزار
آشپزخانه و خدمات آشپزی
کشاورزی
کوره ها
  در حالی که فاقد مقاومت در برابر زنگ زدگی نسبت به سری 300 است، ورق استیل سری 400 هم قابل عملیات حرارتی و هم مغناطیسی است، و برای ساخت اشیایی که استفاده و دستکاری روزانه را تجربه می کنند ایده آل است.

 

 

 

ورق استیل سری 300 در مقابل سری 400:

اکنون که به آنچه آنها را منحصر به فرد می کند نگاه کردیم، بیایید نحوه مقایسه گریدهای ورق استیل سری 300 و سری 400 را در کنار یکدیگر مرور کنیم.

ترکیب بندی:

سری 300 حاوی نیکل است که آن را در برابر خوردگی مقاوم تر می کند. سری 400 دارای محتوای کربن بالاتری است که باعث می شود انعطاف پذیرتر باشد اما مستعد زنگ زدگی است.

استحکام – قدرت:

سری 300 نسبت به سری 400 انعطاف پذیرتر است و مقاومت کمتری در برابر سایش و پارگی سطح دارد. این باعث می شود سری 300 برای کاربردهای حساس مانند ابزار جراحی یا ماشین آلات مناسب تر باشد، در حالی که سختی سری 400 آن را برای ابزارهای دستی یا کشاورزی ایده آل می کند.

قیمت اصلی:

سری 300 قابل عملیات حرارتی نیست، بنابراین ساخت آن می تواند گران تر باشد. به همین دلیل، سری 400 می تواند گزینه مقرون به صرفه تری باشد، زمانی که خطر کمتر قرار گرفتن در معرض عناصر خورنده وجود دارد.

گردآورنده: سید رحیم کیاحسینی


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید