تولید کنسرو با ورق استیل 316

ورق استیل 316 در صنایع غذا و کنسرو سازی

ورق استیل 316 مشخصاتی دارد که استفاده از آن را در صنایع مختلف رایج کرده است. مواد تشکیل دهنده آن را 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل می دانند. مهم ترین ویژگی آن را شاید بتوان ضد زنگ بودنش دانست.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

مقدمه

ورق استیل 316 مشخصاتی دارد که استفاده از آن را در صنایع مختلف رایج کرده است. مواد تشکیل دهنده آن را 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل می دانند. مهم ترین ویژگی آن را شاید بتوان ضد زنگ بودنش دانست. البته مقاومت آن در برابر خوردگی را نیز نمی توان نادیده گرفت. قبل از این که این ورق ها با خواص منحصر به فردشان وارد بازار شوند، صنایع زیادی به دنبال محصولی با این همه ویژگی به صورت یک جا بودند. به خصوص کارخانجاتی که کارشان تولید مواد غذایی است و برای بسته بندی، به فلزی نیاز دارند که غذای تولید شده را در سلامت کامل به دست مصرف کننده برساند؛ ارزش غذایی مواد تا رسیدن به دست مصرف کننده نباید تغییر کند و نه چیزی از آن کم یا به آن اضافه شود. 

ویژگی های ورق استیل 316 

ورق استیل 316 علاوه بر ضد زنگ بودن، ضد اسید هم هست. این ورق خاصیت مغناطیسی ندارد و از قابلیت جوشکاری بسیار خوبی نیز برخوردار است. این ورق می تواند حرارتی حدود 925 درجه سانتی گراد را تحمل کند؛ حرارتی که به صورت متناوب به آن تابیده شود. البته توان آن در برابر حرارت بدون اکسید شدن، حدود 870 درجه سانتی گراد است. صاحبان صنایع که می خواهند از این ورق ها استفاده کنند و مقاومت در مقابل خوردگی برایشان مهم است، باید توجه داشته باشند که نباید آن را در محدوده دمایی 425 تا 890 درجه سانتی گراد به طور مداوم به کار ببرند. برخی از گریدهای آن می توانند در برابر رسوب کاربید هم مقاومت خوبی از خود نشان دهند. 

کاربرد ورق استیل 316 در صنایع مختلف

این ورق استیل را به عنوان گرید دریایی نیز می شناسند. در صنایع دریایی و محیط های دریایی دارای نمک می توان بدون هیچ دردسری از آن استفاده کرد. ولی در آب های گرم دریایی به علت تشکیل لایه خوردگی، نباید مورد استفاده قرار گیرد. برای ساخت و تولید قطعه ها و دستگاه هایی که در صنایع نساجی و نفت و پالایشگاه کاربرد دارند نیز می تواند استفاده شود. این آلیاژ در مقابل حفره ای شدن و بیشتر مواد شیمیایی مقاومت دارد؛ مشخصه ای که در صنایع عکاسی، نساجی و کاغذ، بسیار مورد نیاز است.
این ورق ها را می توان در صنایع مختلف برای ساخت مبدل های حرارتی و پنل های معماری ساحلی و همچنین اتصال های قایق ها نیز به کار برد. حتی برای صفحه هایی که در معدن ها استفاده می شود و فیلتراسیون آب هم این ورق ها بسیار کاربردی هستند. کاربرد آن ها در ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و مخازن حمل و نقل مواد شیمیایی را نیز نمی توان نادیده گرفت. اما یکی از مهم ترین کاربردهای آن، در کارخانجات برای بسته بندی و آماده سازی مواد غذایی مانند کنسرو سازی است. 

 

کاربرد ورق استیل 316 در صنایع غذایی چیست؟ 

ورق استیل 316 در صنایع غذایی کاربرد زیادی دارد. مهم ترین دلیل آن هم پاک بودن این آلیاژ است. از آنجا که این ورق ها ضد خوردگی هستند، استفاده از آن ها به دلیل رعایت مسائل بهداشتی در صنایع غذایی گسترده شده است. به دلیل مقاومت خاصی که در مقابل اسیدها و قلیاها و کلریدها مانند نمک خوراکی از خود نشان داده است، روز به روز استفاده از آن در صنایع غذایی بیشتر می شود. ورق های استیل در گریدهای دیگر ممکن است در تماس با کلریدها دچار خوردگی شوند؛ اما این ورق با داشتن مولیبدن، در مقابل ترکیبات شیمیایی مختلف مقاوم است. 
این ورق های استیل را بهترین آلیاژ برای کاربرد در صنایع غذایی معرفی می کنند. حتی برای ساخت دستگاه ها و کانتینرهای این صنعت نیز این ورق ها بهترین انتخاب هستند. حتی ورق استیل 316 مقاومت خود در برابر غذاهای نمکی و اسیدی مثل آب لیمو و گوجه فرنگی را هم نشان داده است. از گریدهای دیگر ورق های استیل هم در صنایع غذایی استفاده می شود. گرید 430 هم مانند این گرید، دارای ویژگی های منحصر به فرد است و از گرید 304 هم برای تولید تجهیزات مربوط به صنایع غذایی استفاده می شود. 

مزایای استفاده از ورق استیل 316 در کنسروسازی

وقتی از ورق استیل 316 برای ساخت قوطی کنسرو استفاده شود، خیال سازنده باید راحت باشد که این ورق ها طعمی را به ماده غذایی اضافه نمی کنند. مهم ترین مشخصه ای که شاید بتوان آن را اصلی ترین ویژگی این ورق ها دانست، این است که برای تعمیر و نگهداری نیاز به هزینه کلان ندارند. هزینه خود این ورق ها نیز با توجه به اثرگذاری شان، بسیار پایین است. هزینه تهیه این آلیاژ کم است و تهیه آن نیاز به صرف هزینه های کلان ندارد.
در ضمن، باید به این نکته توجه داشت که استفاده از ورق استیل 316 در کنسروسازی، باز کردن قوطی ها را برای مصرف کنندگان ساده تر کرده است. این ورق ها در حین جا به جا و انبار کردن مواد غذایی، آسیب نمی بینند و به تعمیرات و جایگزینی نیازی ندارند؛ همین مسئله منجر به کاهش هزینه های بسته بندی شده است. 

 
 

 

خرید ورق استیل 316 

برای تهیه ورق استیل 316 باید به کاربرد آن دقت شود. هر ورقی، کاربرد خود را دارد و قیمت آن نیز بر همین اساس تعیین می شود. عوامل مختلفی بر قیمت آن اثرگذار هستند. به عنوان مثال قیمت ورق استیل که خاصیت مغناطیسی ندارد، از آن ها که دارند، بالاتر است. وزن، ابعاد و اندازه ورق ها نیز در تعیین قیمت اثرگذار است. هر چه سطح ورق این آلیاژ صاف تر باشد و ناهمواری کمتری داشته باشد، کیفیت بهتری دارد. گاهی می توان با ابزارهایی، سطح آن ها را صاف کرد. صاف بودن سطح این ورق ها از ترک خوردن، خوردگی و شست و شوی مدام آن ها جلوگیری می کند. 
از آنجا که این محصولات در صنایع مختلف کاربردهای گوناگونی پیدا کرده اند، برای اطلاع از قیمت ورق استیل 316 می توانید با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید. پیدا کردن ورق هایی اصل با ویژگی های خاص، ممکن است در این بازار آشفته، کار ساده ای نباشد.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید