ورق استیل از ساخت تا پرداخت

ورق استیل از شروع (ساخت) تا پایان (پرداخت کاری نهایی)

ورق استیل یکی از فرم های رایج آلیاژ استنلس استیل می باشد که دارای گسترده وسیعی از کاربردها است. در این مطلب فرآیندهای تولیدی ورق استیل را مرور می کنیم.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

ساخت ورق استیل به واقع فرآیندی طولانی است و متریال های خام نهایی در مراحل متعددی از این فرآیند مورد نیاز است تا به مرحله آمادگی نهایی و بسته بندی و حمل برسد.

ذوب و ریخته گری

ابتدا مواد خام با استفاده از کوره الکتریکی و با حرارت زیاد و شدید معمولاً بین 8 تا 12 ساعت با هم ذوب می شوند. آنگاه کربن اضافی حذف شده و عناصر آلیاژی دیگری چون نیکل و مولیبدن قبل از ریخته گری افزوده می گردد.

فرم دهی

در این مرحله، استیل را حرارت داده و از میان نوردهای عظیم عبور می دهند. تختال ها به شکل صفحه (پلیت)، نوار یا تسمه، و ورق در می آیند، شمشه ها و شِمشال ها به میله و مفتول تبدیل می شوند. 

 

ورق استیل

 

عملیات حرارتی یا گرم کاری

این مرحله که به آنیلینگ هم اطلاق می شود فرآیندی است که به منظور رهاسازی تنش های داخلی و نرم سازی فلز انجام می گردد و برای این کار استیل را در شرایط کنترل شده حرارت داده و سپس سردسازی می کنند. 

پوسته زُدایی

عمل آنیلینگ برای فرم دادن به استیل، سبب ساختن یا تشکیل پوسته می شود. این پوسته ها با استفاده از یکی از روش های متعدد پوسته برداری زدوده می شود که معمول ترین آنها عبارتنداز:
• اسیدشویی: که در آن از یک وان حاوی مخلوط اسیدنیتریک-هیدروفلوئوریک استفاده می گردد.
• تمیزکاری الکتریکی: یک جریان الکتریکی با استفاده از یک کاتد و اسیدفسفریک بر روی سطح استیل اعمال می شود.

بُرش

این فرآیند موجب دستیابی به شکل و فرم دلخواه مورد نیاز می شود و همچنین برای آراستن قطعه یا ورق جهت رسیدن به اندازه نهایی مورد استفاده قرار می گیرد. بریدن به طریق مکانیکی به روش های متعددی انجام می گردد مثلاً برش مستقیم، برش مدور و گِرد، برش با استفاده از اره عمودی، پولک زنی یا صفحه-بری، برش با شعله و حرارت، برش با استفاده از پلاسما جت یا قلم بُری یا گِردبُری.

 

فرآیند تولید ورق استیل

 

پرداخت یا تکمیل کاری

پرداخت سطحی ویژگی مهم محصولات استیل است بالاخص در موارد مصرفی که ظاهر و نمای کار حائز اهمیت می باشد. پرداخت کاری های واقعی و معین، پاکسازی ورق استیل را آسانتر می سازد. این موضوع برای کاربردهای صنایع پزشکی و غذایی به طور خاص و کلیدی مورد توجه است. پرداخت کاری های متعددی می تواند به موقع اجراء گذاشته شود. ازجمله:
• پرداخت کاری مات - در سه مرحله انجام می شود: نورد داغ، آنیلینگ، و پوسته زدایی.
• پرداخت کاری براق – در دو مرحله انجام می شود: نورد داغ، و سپس نورد سرد.
• پرداخت کاری با انعکاس زیاد – در دو مرحله انجام می شود: نورد سرد و آنیلینگ، سنباده زنی با یک چرخ سنباده یا ساینده، یا به وسیله پرداخت کاری نمد (جلاکاری) برای به دست آوردن سطح عالی.
• پرداخت کاری آینه ای – به وسیله پولیش با سنباده های چرخان ریز و ظریف پس از سنباده کاری کامل و وسیع.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید