چرا فلاسک استیل ؟

فلاسک خلاء استیل چیست؟

شماره های روی بدنه لوازم استیل که به صورت 304 و 316 و غیره نوشته شده است در واقع معرف جنس و متریال ترموس یا مخزن آب هستند.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

مقدمه

آب آشامیدنی برای مردم مطلقاً ضروری است. در تابستان گرم عطشتان را با یک لیوان آب خنک خاموش می کنید؛ در زمستان سرد یک فنجان قهوه داغ می تواند شما را سرحال بیاورد. با توسعه اقتصاد، آگاهی و طرز تفکر مردم نیز رشد کرده و "حفاظت از محیط زیست" بحث و موضوعی داغ شده است. لیوان یا فنجان کاغذی معمولی مطلقاً نمی تواند بهترین گزینه باشد زیرا فقط می تواند مشکل گشای موقتی قلمداد گشته و برایمان راحتی موقتی فراهم سازد. لیوان های کاغذی نه دوستدار و سازگار با محیط زیست اند و نه می توانند دما را حفظ کنند و همچنین طول عمر کمی دارند. از این رو، فلاسک خلاء ساخته شده از ورق استیل بهترین گزینه برای مردم شده است.

مزیت های فلاسک استیل

دما: ورق استیل می تواند دمای مورد نیاز مایع را برای چندین ساعت حفظ نماید. مثلاً ظروف نگهداری یا لیوان های آب به وزن 30 اونس که از استیل ساخته شده اند، می توانند نوشیدنی ها را تا 24 ساعت خنک و تا 6 ساعت داغ نگه دارند. استیل از بیرون یعنی روی سطح بیرونی عرق نخواهد کرد و قطرات آب هم روی آن نخواهد نشست، بدین لحاظ هیچ نیازی به زیر لیوانی یا عایق ندارند.
ضد باکتری و بهداشتی: این یک ویژگی معروف استنلس استیل است. این فلز به طور وسیعی در صنایع غذایی و نوشیدنی استفاده می شود. لیوان ها و بطری های استیل آب پس نمی دهند، هیچ نیازی به پوشش و آستر داخلی که سرانجام تجزیه هم خواهند شد، ندارند.

 

فلاکس استیل

 

تفاهم و توافق

زمانی که ترموس ها و کارد و چنگال های استیل خریداری می کنیم، شماره های خواهیم دید که به صورت 304 و 316 و غیره نوشته شده است. این شماره ها در واقع معرف جنس و متریال ترموس یا مخزن آب هستند. 304 و 316 روی ترموس چه معنایی دارد؟
این شماره معرف مدل مواد مخزن داخلی ترموس آب است. این شماره ها بیانگر ورق استیل 316 و 304 بود و نام کامل آن استیل آستنیتی است. ورق استیل 304 و 316 از نظر بین المللی در سراسر جهان به عنوان استیل های گرید غذایی مورد تایید هستند و اغلب برای ساخت ظروف غذاخوری به کار می روند. این دو، آلیاژهایی هستند که بر طبق استانداردهای ایالات متحده تولید می شوند. از مقاومت خوردگی و مقاومت حرارتی مطلوبی برخوردارند و به طور گسترده در لوازم و مایحتاج روزمره نظیر ظروف غذاخوری و آبخوری ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای حفظ مقاومت ذاتی استیل در مقابل خوردگی، این آلیاژ می بایست حاوی بیش از 18 درصد کروم و بیش از 8 درصد نیکل باشد. از این رو بر اغلب جام ها و لیوان ها اعداد 304 و 316 نوشته شده است.

استیل 304 در مقایسه با 316

مقاومت خوردگی و مقاومت حرارتی: مقدار متوسط نیکل ورق استیل 304، 9 درصد می باشد حال آنکه این مقدار برای استیل 316، 12 درصد است. وجود نیکل در فلزات می تواند طول عمر در معرض دمای زیاد، خواص مکانیکی و مقاومت در برابر اکسیداسیون مواد را بالا ببرد. بنابراین محتوای عناصر مستقیماً بر کارایی مواد به طور کلی تاثیر می گذارد. استیل 316 به لحاظ داشتن مولیبدن افزوده، مقاومت خوردگی و مقاومت حرارتی بالاتری دارد. مقاومت حرارتی آن معمولاً به 1200 تا 1300 درجه فارنهایت می رسد. حتی تحت شرایط خیلی حاد و ناگوار می توان آزادانه آن را بکار برد. درجه مقاومت در دمای بالا برای استیل 304 فقط 800 درجه فارنهایت است و ایمنی کارکردی آن مطلوب است. ترموس استیل 316 یقیناً و قطعاً بهتر است.
حوزه و محدوده کاربرد: استیل 316 در صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی و غیره کاربرد دارد. فلاسک های خلاء استیل غالباً از گریدهای 304 و 316 ساخته می شوند. 304 بیشتر در وسایل تهیه غذا، لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی و حوزه های دیگر بکار می رود. آنها را می توان در کتری ها، فلاسک خلاء، صافی چای، ظروف غذاخوری و غیره مشاهده نمود. در تولید فلاسک های خلاء استیل، آلیاژ 316 پس از 304 دومین ماده ای است که گسترده ترین موارد مصرف را داراست. این آلیاژ عمدتاً در صنایع غذایی، ساعت های جواهرنشان، صنایع داروسازی و لوازم و تجهیزات جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. استیل مقاومت خوردگی بالا، قابلیت هدایت گرمایی ضعیف و نازل و رفتار خلاء بین لایه ای دارد. برعکس، انتخاب فلاسک خلاء ساخته شده از استیل 316 بی تردید مثل قرار دادن بستنی روی کیک است.
مقرون به صرفه بودن: هر دو آلیاژ 304 و 316 با داشتن محتوای حدوداً 16 تا 18 درصد کروم، استیل های آستنیتی هستند. تفاوت شان در این است که محتوای مولیبدن در استیل 316، 2 درصد یا بیشتر است. درباره 316 اصولاً هیچگونه انبساط و انقباض حرارتی وجود ندارد. مضافاً اینکه مقاومت خوردگی و مقاومت در دمای زیاد یا اصطلاحاً مقاومت حرارتی، هردو در این آلیاژ بهتر از استیل 304 می باشد. این آلیاژ دارای درجه معین و خاصی از ایمنی است. چنانچه مجاز باشد، بهتر است برای فلاسک خلاء، گرید 316 انتخاب شود. بنابراین، مقاومت خوردگی 316 از 304 بهتر است، به ویژه در مورد مقاومت خوردگی کلریدی.
به علاوه، استیل 304 ماده ای است همه کاره. مقاومت آن در دمای بالا خوب و حد دما برای استفاده های عمومی آن کمتر از 650 درجه سانتیگراد می باشد. استیل 304 مقاومت خوردگی عمومی عالی و مقاومت مطلوبی در برابر خوردگی بین دانه ای دارد. استیل 316 حاوی 18 درصد کروم، 12 درصد نیکل و 2.5 درصد مولیبدن می باشد. به لحاظ داشتن مولیبدن، مقاومت خوردگی عمومی آن، مقاومت خوردگی در مجاورت هوا و استحکام و مقاومت آن در برابر حرارت و دمای زیاد به طور ویژه مطلوب است. این آلیاژ تحت شرایط دشوار و سخت می تواند بکار رود، از نظر کارسختی، عالی است و غیر مغناطیسی نیز می باشد. هر دو آلیاژ 304 و 316 استیل هایی آستنیتی اند. تفاوت میان این دو این است که 316 به مقدار 2 درصد مولیبدن بیشتر دارد، بدین لحاظ مقاومت خوردگی آن از 304 بهتر است، خصوصاً اینکه مقاومت آن در برابر خوردگی ناشی از یون کلرید بهتر است از آلیاژ 304. اگرچه قیمت آن حدود 20 درصد گرانتر می باشد.
گریدهای 304 و 316 حقیقتاً برای ظروف نوشیدنی مناسبند لیکن با توجه به قیمت، استیل 304 آلیاژ بسیار مفید و کارآمدی است و تحت عنوان 18-8 نیز معروف است. محصولاتی که از آن ساخته می شوند از خصوصیات مقاومت در دمای بالا، کارآیی پردازش و عملیاتی مطلوب برخوردارند و به طور گسترده در صنایع غذایی، پزشکی و دیگر بخش های صنعتی به کار می روند. چنانچه شما در محیط بالاخص ناگوار و دشوار و با الزام ها و نیازمندی های فوق العاده به سر می برید، لطفاً از استیل 316 استفاده نمایید.

 

فلاکس استیل

 

قاعده کلی

فلاسک خلاء به صورت دو جداره -داخلی و خارجی- و از جنس استیل ساخته می شود. مخزن داخلی و جداره یا پوسته خارجی با فناوری جوشکاری به هم متصل گشته و هوای بین دو لایه به وسیله فناوری خلاء تخلیه شده است بدین جهت که به اثر عایق بودن خلاء دست یابیم. استیل 304 و 316 پرکاربردترین استیل های کروم-نیکل دار هستند. نیکل . کروم مهم ترین عناصر آلیاژی هستند لیکن قضیه به همین دو عضو محدود نمی شود. این فلز با برخورداری از مقاومت خوردگی مطلوب، مقاومت حرارتی خوب و دمای پایین آلیاژی است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین استحکام و خصوصیات مکانیکی مثل قالب زنی و منگنه کاری، خمکاری و دیگر کارپذیری گرم آن مطلوب است، هیچگونه عملیات حرارتی برای پدیده سخت کاری (که می بایست از دماهای 196 تا 800 درجه سانتیگراد استفاده شود) مورد نیاز نمی باشد. استیل ماده ای است برخوردار از مقاومت خوردگی بالا و ضریب هدایت گرمایی پایین. پس از تخلیه هوای میانی، حفظ و نگهداری گرمایی آن در فلاسک خلاء بسیار خوب است. در برابر خوردگی اتمسفر یعنی در معرض هوا مقاوم می باشد. چنانچه این آلیاژ در محیط های صنعتی یا در مناطقی با آلودگی زیاد باشد، لازم است به منظور جلوگیری از خوردگی در زمان مقرر و به موقع پاکسازی و تمیز شود.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید