آنچه درباره ورق استیل باید بدانید

ورق استیل چیست؟ به همراه بررسی کاربردها و ویژگی های آن به طور کامل

فرایندهایی که بر روی این متریال ها اجرا می شود و همچنین نور نوردهای سرد و گرمی که پشت سر گذاشته می شود تا ورق استیل تولید شود.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

مقدمه

ورق استیل چیست؟ اولین سوالی که تمام افراد نا آشنا با این متریال، می پرسند در خصوص همین سوال کلی و جامع است که ماهیت ورق استیل چیست. این نوع از ورق ها دارای گریدهای مختلفی هستند، از ترکیب مواد اولیه مختلفی تولید می شوند و می توانند کاربردهای منحصر به فردی نیز داشته باشند. به همین دلیل است که بهتر است این نوع از ورق های استیل را به خوبی بشناسیم و سپس در مورد کاربردها و یا گریدهای این ورق ها صحبت کنیم. 

ماهیت ورق استیل

در پاسخ به سوال ورق استیل چیست، باید گفت که ورق استیل به ورقه هایی گفته می شود که با نام فولادهای ضد زنگ نیز شناخته می شوند. این ورقه ها می توانند برای موارد مختلفی استفاده شوند و در فضاهای گوناگونی کاربرد داشته باشند، اما چه ویژگی هایی در این ورق ها وجود دارد و چه چیزی سبب بروز این ویژگی ها شده است؟ برای تولید یک ورقه استیل خوب، بدون توجه به گریدی که دارد، باید چند عنصر مختلف از جمله آهن، نیکل، کروم و... را با یکدیگر ترکیب کنند که بتوانند ورقه های استیل را تولید نمایند. 
با ترکیب شدن چندین عنصر با یکدیگر، نوعی آلیاژ به وجود می آید که در اینجا با نام آلیاژ ضد زنگ و یا فولاد ضد زنگ شناخته می شود. فرایندهایی که بر روی این متریال ها اجرا می شود و همچنین نور نوردهای سرد و گرمی که پشت سر گذاشته می شود تا ورق استیل تولید شود، همگی بر روی خصوصیات نهایی فیزیکی و حتی شیمیایی این ورقه ها می تواند تاثیرگذار باشد. یکی از نکات مهم در خصوص ورق های استیل این است که این ورقه ها هیچگونه روکشی ندارند و همین موضوع سبب می شود که افرادی که نسبت به این موضوع مطلع نیستند، در خصوص زنگ زدگی این ورقه ها کمی نگران باشند. در قسمت های بعدی هم در مورد کاربردهای ورق استیل و هم در خصوص ویژگی های مربوط به این ورقه ها اطلاعات بیشتری را در اختیار شما خواهیم گذاشت. 

 

ورق استیل

 

ویژگی های ورق استیل

در این بخش به ویژگی های ورق استیل می پردازیم و سعی می کنیم تا موارد مهم در این زمینه را بیان کنیم که بتوانید به خوبی و به راحتی در مورد این ورق ها اطلاعات کسب کنید. ویژگی های مختلف ورق استیل شامل چندین مورد مختلف می شود. این ویژگی ها را می توانیم به صورت دسته بندی شده بیان کنیم که شما نیز بهتر با خصوصیت های این ورقه های فولادی آشنا شوید. 

*خاصیت مغناطیسی

اگر بخواهیم بدانیم که ورق استیل چیست، می توانیم ورقه های استیل را از لحاظ خاصیت های مغناطیسی آن ها نیز مورد بحث قرار دهیم و می توانیم بگوییم که این ورقه ها به دو دسته بگیر و نگیر طبقه بندی می شوند. ورقه های بگیر در حقیقت به ورقه هایی می گویند که دارای خاصیت مغناطیسی بوده و به آهنربا می چسبند. اما ورقه های نگیر به هیچ وجه جذب آهن ربا نمی شوند و به همین دلیل نیز می توان آن ها را در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار داد. 

*ضد رطوبت

ضد رطوبت بودن این ورقه های استیل باعث می شود که بتوانید از آن ها در بخش ها و قسمت های مختلفی استفاده کنید. این ورقه ها را معمولا می توانید هم در فضاهای باز و هم در فضاهای بسته و مرطوب استفاده کنید؛ اما فراموش نکنید که گریدهای مختلف ورق استیل می توانند میزان مقاومت متفاوتی را در برابر رطوبت از خودشان نشان دهند و همین موضوع می تواند سبب شود که هر کدام از این گریدها برای یک بخش مناسب باشد. 

*تنوع گریدها

همگی گریدهای ورق استیل دارای پایه و اساس یکسانی هستند، اما در این بین لازم است بدانید که هر کدام از گریدهای ورق استیل می تواند برای یک کاربری مناسب باشد و بهتر است که حتما به این موضوع توجه داشته باشید. البته ناگفته نماند که گریدهای مختلف ورق های استیل می توانند در برخی از ویژگی ها و مشخصاتی که دارند نیز متفاوت باشند. 

*میزان مقاومت

مورد بعدی در خصوص میزان مقاومت این گریدها است. میزان مقاومت گریدهای مختلف تقریبا در یک سطح قرار دارند، اما برخی از این ورق های استیل دارای مقاومت های بیشتری بوده و به همین دلیل نیز می توانند برای مواردی همچون ساختمان سازی، صنایع سنگین و... استفاده شوند. 

*مقاوم به حرارت

مورد بعدی در خصوص میزان مقاومت گریدهای مختلف ورق استیل نسبت به دما است. تمامی این گریدها به دما مقاوم هستند اما برخی از آن ها همچون ورق استیل 304 می توانند مقاومت های بسیار بالاتری را از خودشان نشان دهند که سبب می شود برای استفاده در کوره های ذوب فلزات و... گزینه های بسیار مناسب و خوبی باشند. 

 

ورق استیل

 

کاربردهای ورق استیل

در خصوص مهم ترین ویژگی های ورق استیل موضوعات مختلف و کلی را مطرح کردیم، اما کاربردهای این ورق ها به چه شکل است؟ کاربردهای ورق استیل را می توانیم شامل موارد گوناگون و مختلفی بدانیم. به طور مثال در صنایع و حوزه ساختمان سازی، حوزه صنایع سنگین، پالایشگاه ها، معادن مواد معدنی، حوزه خودرو سازی، ذوب فلزات و... از انواع ورق استیل و گریدهای مختلف آن می توانیم استفاده کنیم. 

جمع بندی

ورق استیل چیست؟ این سوالی بود که در ابتدای مقاله پرسیدیم و در طول مقاله سعی کردیم تا از تمام جهات به آن پاسخ دهیم. این ورق ها می توانند در موارد مختلفی استفاده شوند و همچنین به خوبی می توانند سبب کاهش هزینه های ساخت و ساز در ساختمان ها و صنایع گوناگون شوند. ورق استیل با گریدهای مختلفی که دارد می تواند در صنایع مختلف و متفاوتی به کار رود. این موضوع سبب می شود که هر کدام از این گریدها به اندازه های متفاوتی و با میزان درخواست های گوناگونی استفاده شود که سبب می شود میزان عرضه و تقاضای آن ها در بازار متفاوت باشد. 
معمولا گریدهایی از ورق استیل که کاربرد بیشتری دارند، دارای میزان تقاضای بالاتری نیز می باشند؛ همین موضوع باعث می شود که گاهی اوقات ورق های تقلبی این گریدها به فروش برود. از آن جایی که امکان شناسایی تقلبی یا اصل بودن این فلزات کار ساده ای نیست، بهتر است که برای خرید به یک کارخانه و یا شرکت معتبر مراجعه کنید که از این بابت خیالتان کاملا راحت باشد. 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید