استفاده از ورق استیل در نما داخلی ساختمان

طراحی داخلی ساختمان ها با ورق استیل

با توجه به ارزانتر بودن، پایدارتر بودن قیمت و در عین حال برخورداری از خواص خوب، گریدهای فریتی نیز گزینه ای مناسب برای استفاده در فضای داخلی ساختمان می باشند.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

امروزه، ورق استیل به دلیل استفاده در بخش های مختلف ساختمان ها مشهور می باشد. گریدهایی که بیشترین مصرف را در این کاربرد خاص دارند، انواع فولادهای آستنیتی می باشند. با این حال، در کاربردهای داخلی، استفاده از این گریدها راه حلی لوکس به نظر می رسد. از طرفی، با توجه به ارزانتر بودن، پایدارتر بودن قیمت و در عین حال برخورداری از خواص خوب، گریدهای فریتی نیز گزینه ای مناسب برای استفاده در فضای داخلی ساختمان می باشند.

آلیاژهای فریتی، راه حلی آشکار

امروزه، استفاده از گریدهای فریتی، بهره مندی از مزایای استفاده از استنلس استیل در کاربردهای داخلی را تسهیل می کند. معماران، طراحان و پیمانکاران ساختمانی در سراسر جهان، بر مزایای استفاده از این آلیاژ در بخش های داخلی ساختمان اتفاق نظر دارند. در عصر حاضر، همه ما با درخشندگی دستگیره ها، نرده ها، آسانسورها و پله برقی، که همگی از فولاد زنگ نزن ساخته شده اند، آشنایی داریم. دیگر کاربردهای این ماده ی همه کاره که مرتبط با نمای داخلی است، شامل روکش دیوارها، درب ها و کف سازی می باشد. کاربردهای دیگری که کمتر در معرض دید هستند عبارتند از لوله کشی، لولا و اتصال دهنده های پنجره و سازه نگهدارنده سقف.

 

کاربرد ورق استیل

 

عادت استفاده از آلیاژهای آستنیتی

تا همین اواخر، معماران، طراحان و پیمانکاران ساختمانی، تمایل به استفاده از گریدهای آستنیتی (سری 300) در پروژه هایشان داشتند. فولادهای آستنیتی علاوه بر کروم، حاوی نیکل در ترکیب شیمیایی می باشند که همین موضوع باعث تغییر در ساختار اتمی، غیر مغناطیسی شدن، افزایش شکل پذیری، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی عمومی شده است. این آلیاژها، با توجه به وجود عنصر گران قیمت و با ارزش نیکل، ذاتاً گرانتر از دیگر انواع استیل فاقد این عنصر می باشند. این گرانی، ممکن است برخی مشتریان فعلی و بالقوه را از انتخاب آن به عنوان گزینه اصلی پروژه هایشان منصرف کند. قیمت این آلیاژ ممکن است خیلی گران به نظر برسد و نوسانات زیادی را با توجه به نوسانات قیمتی نیکل، تجربه کند. به عنوان مثال، پیمانکاران مواد مورد نیاز خود را تعیین می کنند و بر اساس آن بودجه های مشخصی به آن اختصاص می دهند. انتخاب مواد باید به گونه ای باشد که قیمت آن در طول مدت قرارداد دو برابر نشود.

پنل های درب

با توجه به خواصی چون جذابیت، بهداشتی بودن، نگهداری آسان و دوام طولانی، استنلس استیل ماده ای رویایی برای معماران می باشد. استنلس استیل بسیار متنوع است و این امکان را فراهم می کند که از آن به عنوان ماده ای برای روکش کاری درب ها استفاده شود. به منظور برآورده کردن طیف وسیعی از نیازهای زیبایی شناختی و عملکردی، استنلس استیل را می توان به اشکال مختلف (منحنی یا تخت)، رنگی، انواع سطوح پرداخت (مانند ورق استیل میرور) و الگوهای سوراخ دار درآورد. حتی با کمترین میزان اعمال عملیات سطحیِ اضافی، این آلیاژ می تواند جایگزینی عالی برای آندسته از گریدهایی که نیاز به چنین عملیاتی دارند، باشد. تعمیرات آن به راحتی در محل قابل انجام است. همچنین این مواد به طور همزمان عایق حرارت، عایق صوت و ایمن در برابر آتش می باشند. 

روکش دیوار

فولادهای ضد زنگ موادی هستند که دارای استحکام بالا، مقاومت عالی در برابر خوردگی، سهولت ساخت و ظاهری زیبا و مدرن هستند. روکش نما، راهی موثر است که طی آن انواع سطوح استیل از جمله ورق استیل میرور می تواند نقشی چشمگیر در طراحی های معماری داشته باشد. به مدت بیش از 70 سال، این آلیاژ برای بسیاری از بلندترین ساختمان های جهان -از ساختمان کرایسلر (سال 1930) در نیویورک گرفته تا برج های دوقلوی پتروناس (دهه 1990) در کوالالامپور- به عنوان ماده ای محافظ در برابر انواع شرایط آب و هوایی عمل کرده است. سطوح نورد شده با الگوهای اختصاصی نیز به طور گسترده در ساختمان ها استفاده می شوند. این سطوح معمولاً با عبور آلیاژ از غلتک های طرحدار بدست می آیند. همچون سطوح براق، ورق استیل طرحدار برای محیط های گسترده، داخلی و مسطح، با هدف روکش کاری و پنل بندی مناسب هستند. در نقاطی که ترافیک عمومی زیاد است، مانند ورودی ساختمان ها، بالابر و پایانه های فرودگاه، با توجه به مستعد بودن سطوح به ضربه و خراش، ورق استیل طرحدار کمتر دچار آسیب می شود.

 

کاربرد ورق استیل

 

فریم درب سردخانه

فولاد زنگ نزن آلیاژی ضروری و حیاتی در صنایع غذایی محسوب می شود. از جمله آنها می توان به گریدهای فریتی اشاره کرد که کاربردهای بیشماری در این صنعت دارند. نقش سردخانه ها در صنعت فرآوری مواد غذایی، نگهداری مواد غذایی فاسدشدنی می باشد. پنل ها، درب ها و قاب های سردخانه ها اغلب از این آلیاژ ساخته می شوند، زیرا تمیزکاری آن آسان است و به همین دلیل برای برآورده کردن نیاز های بهداشتی در این صنعت حساس، ایده آل است. از جمله دیگر ویژگی های استیل که باعث می شود به طور گسترده در این صنعت مورد استفاده قرار گیرد، دوام بالا و ماندگاری طولانی آن می باشد. تولیدکنندگان سردخانه ها، هم به منظور حفظ رقابت و هم برای استفاده بیشتر از خواص استنلس استیل، به بررسی و ارزیابی گریدهای فریتی پرداخته اند. برای ساخت برخی از بخش های سازه، مانند قاب درب با ضخامت 1.5 میلی متر و بالاتر، برخی شرکت ها شروع به استفاده از گرید فریتی 441 کرده اند. این گرید، مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی دارد و به راحتی می توان آن را با درب ها و پنل ها ترکیب کرد. استفاده از فولاد ضد زنگ، ترکیبی عالی از عملکرد بالا و مقرون به صرفه بودن را به دنبال دارد.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید