اجزا تکنولوژی تقطیر صنعتی

واحد تقطیر در خلاء

تاسیسات مورد استفاده در واحد تقطیر از جنس مواد مقاوم در برابر حرارت و حملات شیمیایی نظیر انواع ورق استیل نگیر هستند.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

واحد تقطیر اتمسفر و خلاء اولین مرحله کاری یک پالایشگاه برای فرآوری نفت خام و واحد "پیشرو" آن است که خوراک واحدهای فرآوری ثانویه پایین دستی را فراهم می کند. تاسیسات مورد استفاده در واحد تقطیر از جنس مواد مقاوم در برابر حرارت و حملات شیمیایی نظیر انواع ورق استیل نگیر هستند. این مواد دارای آماده سازی سطحی صیقلی (ورق استیل براق) می باشند که این نوع آماده سازی باعث افزایش قیمت ورق استیل می گردد. ظرفیت فرآوری واحد تقطیر اتمسفر و خلاء نشان دهنده مقیاس فرآوری پالایشگاه است و به طور مستقیم بر وضعیت تولید واحدهای فرآوری ثانویه پایین دستی و کل پالایشگاه تأثیر می گذارد. 

فناوری تقطیر CNPC

فناوری کامل صنعتی اجرا شده در شرکت پتروشیمی ملی چین (CNPC) برای واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء شامل چندین فناوری کامل مشخصه مانند فناوری کامل ترکیبی بهینه‌سازی انرژی فرآیند، فناوری کامل خلاء برش عمیق، فناوری نمک‌زدایی و آب‌گیری الکتریکی نفت خام، فناوری طراحی بهینه‌سازی برای برج‌ها و قطعات داخلی بزرگ می باشد. در این فناوری از ورق استیل بگیر با بالاترین کیفیت و آماده سازی سطحی مناسب از نوع ورق استیل براق استفاده گردیده است. به دلیل اینکه قیمت ورق استیل نسبت به بسیاری از آلیاژهای دیگر کمتر می باشد، از آن برای طراحی و بهینه سازی واحد تقطیر و در بیش از 20 حق ثبت اختراع استفاده گردیده است. آنها با موفقیت در بیش از 40 شرکت پالایش نفت در داخل و خارج از چین استفاده شده اند.
CNPC دارای تیم های متخصص قدرتمند است و تعداد زیادی از استعدادهای حرفه ای عالی را آموزش داده است و می تواند طراحی مهندسی و خدمات درجه یک اقتصادی، ایمن، سبز، سازگار با محیط زیست و استاندارد بین المللی را به مشتریان ارائه دهد.

 

کاربرد استیل


اجزاء تکنولوژی تقطیر صنعتی

فناوری کامل صنعتی برای واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء شامل فناوری‌های کامل با ویژگی‌های متعدد مانند فناوری کامل ترکیبی بهینه‌سازی انرژی فرآیند، فناوری کامل اختصاصی خلاء برش عمیق، فناوری نمک‌زدایی و آب‌گیری الکتریکی نفت خام، فناوری طراحی بهینه‌سازی برای برج‌ها و قطعات داخلی بزرگ است. 

تقطیر خلاء عمیق

با فناوری تقطیر خلاء عمیق، نقطه تقطیر خلاء در نفت خام معمولی می تواند به 570 تا 620 درجه سانتیگراد برسد. محتوای نیکل و وانادیم در محصولات سنگین پالایشگاه کمتر از 3 درصد وزنی محتوای باقیمانده کربن است. این فناوری با موفقیت در طراحی مجموعه های متعدد واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء استفاده شده است. در حال حاضر این واحدها به صورت پایدار کار می کنند. نقطه تقطیر عوامل باقیمانده خلاء به بیش از 565 درجه سانتیگراد می رسد. 

فناوری طراحی بهینه سازی

برای برج‌ها و قطعات داخلی بزرگ با استفاده از این فناوری می‌توان با تنظیم و کنترل یکنواختی جریان گاز و مایع در برج‌های بزرگ، راندمان، افت فشار، کشش عملکرد و پایداری عملکرد برج‌های تقطیر کوچک را به دست آورد. این فناوری را می توان در طراحی بهینه سازی داخلی برج های جوی و برج های خلاء برای واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء پالایشگاه های بزرگ استفاده کرد. با این فناوری، دمای تقطیر روغن دیزل جانبی در یک واحد تقطیر بزرگ اتمسفر و خلاء کمتر از 365 درجه سانتیگراد است و نقطه اشتعال آن بالاتر از 55 درجه سانتیگراد می باشد. محتوای تقطیر کمتر از 350 درجه در بقایای جوی کمتر از 5٪ است. شاخص هایی مانند باقیمانده کربن، محتوای فلزات سنگین، کروما و سایر داده های مواد همگی الزامات را برآورده می کنند. محتوای اجزای سبک در پسماند به مقدار شاخص طراحی شده می رسد. الاستیسیته عملیات اتمسفر و خلاء می تواند نیاز 60٪ تا 120٪ را برآورده کند و دوره عملیات می تواند 4 سال طول بکشد.
برای کوره‌های گرمایش بزرگ این فناوری شامل انتخاب بهینه‌سازی نوع کوره و طراحی بهینه‌سازی لوله‌های کوره، سیستم‌های احتراق، سیستم‌های بازیابی گرمای مخازن و غیره است. این فناوری در طراحی بهینه سازی انرژی واحدهای تقطیر جدید جوی و خلاء، تجزیه و تحلیل مصرف انرژی واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء که دارای اجرا و طرح اصلاح بهینه سازی انرژی در پروژه های اصلاح واحد تقطیر اتمسفر و خلاء هستند، استفاده می شود و می تواند بازیابی حرارت را محقق کند. 

 

کاربرد ورق استیل

 

واحدهای تقطیر اتمسفر و خلاء و بهینه سازی هزینه شبکه تبادل حرارتی

 فن آوری pinch در طراحی بهینه برج های جوی و برج های خلاء استفاده می شود. با فرض اطمینان از کیفیت و بازدهی محصولات، استخراج حرارت مقطع میانی را بهینه کرده و سعی می شود منابع حرارتی با دمای بالا را برای شبکه تبادل حرارتی فراهم کنند. درصد استخراج گرما و سطح دمای استخراج گرما را در هر بخش میانی برج‌های جوی و برج‌های خلاء با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی کامپیوتری پیشرفته تعیین می کنند. 

بهینه سازی پمپاژ خلاء

انجام طراحی بهینه سازی فشار کاری برج خلاء با فرض اطمینان از کیفیت محصول انجام می شود. رگرسیون مدل محاسبه سیستم پمپاژ خلاء را با توجه به نوع نفت خام و دمای خروجی کوره خلاء انجام می دهند و سپس بار سیستم پمپاژ خلاء را تعیین می نمایند. هر مرحله از نسبت تراکم سیستم پمپاژ خلاء را بهینه و مصرف انرژی به سطح پیشرفته بین المللی رسانده می شود. این فناوری را می توان در طراحی بهینه سیستم پمپاژ کوره خلاء از نوع سوخت و واحدهای تقطیر اتمسفر و روغن روانکار استفاده کرد.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید