ورق استیل 316 در محیط های ساحلی

دلایل استفاده از ورق استیل 316 در ساخت سازه های ساحلی

ورق استیل 316 بدلیل خواص مقاومتی عالی که در برابر خوردگی دارد می تواند به راحتی در محیط های ساحلی بدون لکه دار شدن و یا زنگ زدگی عملکرد طولانی مدت داشته باشد.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

اگر ساختمان ها یا بناهای قدیمی موجود در نواحی ساحلی را دیده باشید، حتماً متوجه خوردگی برخی از سازه های آن شده اید. جالب است بدانید که یکی از مسائل مهم در ساخت سازه های ساحلی، عدم خوردگی و پایداری مصالح است. خوشبختانه با پیشرفت علم و فناوری، دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه به دست آمده است. برای مثال، ورق های استیل پردازش شده، از پرکاربردترین مصالحی هستند که می تواند در سازه های ساحلی مورد استفاده قرار گیرد. آیا نام ورق استیل ضد اسید یا ورق استیل 316 را شنیده اید؟ با مزیت ها و کاربردهای این محصول آشنایی دارید؟ از دلایل استفاده از این نوع ورق، در سازه های ساحلی مطلع هستید؟ در این مطلب سعی داریم شما را با دلایل استفاده از یکی از پرکاربردترین محصولات ورق های استیل با نام ورق استیل 316 آشنا کنیم؛ لطفاً در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با ورق‌های استیل

ورق های فولادی، می توانند از مواد مختلفی ساخته شود؛ اما این ورق ها، در معرض رطوبت، محیط نمکی و یا مواد شیمیایی به مرور دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند. برای رفع این مشکل، ورق های فولادی گالوانیزه از طریق فرآیند آبکاری الکتریکی، با استفاده از فلز روی پوشانده شده و لایه ای مقاوم در برابر خوردگی ایجاد می شوند. 
ورق های فولادی زنگ نزن، گران ترین نوع فولاد هستند که با کروم مخلوط می شوند تا مقاومت در برابر خوردگی را بهبود بخشند و ظاهر جذابی به فولاد دهند. ورق های استیل از انواع رایج فولاد زنگ نزن محسوب می شوند. این ورق ها در گریدهای مختلف و متنوع به بازار عرضه می شوند از جمله: ورق استیل 316، L316، Ti316، L317، 304، S310، 410، 420، 430، 440، 446 و... تفاوت این گریدها در میزان مواد شیمیایی به کار رفته در تهیه آن ها است. 
برای مثال در ورق استیل 316 حدود 0.08% کربن؛ 18.5-16% کروم؛ 14-10% نیکل؛ 2% منگنز، 0.035% فسفر، 0.03% گوگرد، 3-2% مولیبدن و حدود 1% سیلیسیم وجود دارد. این محصول، خاصیت غیرمغناطیسی دارد؛ یعنی، واکنش قابل ملاحظه ای در میدان مغناطیسی از خود نشان نمی دهد؛ اما امکان افزایش خصلت مغناطیسی آن با پردازشِ بیشتر از قبیل جوشکاری و یا تغییر ساختار کریستالی وجود دارد. مقاومت این محصول در برابر آب و هوا و بهره وری انرژی آن در مناطق ساحلی، به دلیل انعکاس نور خورشید و کاهش هزینه تهویه مطبوع، موجب محبوبیت و کاربرد بیشتر این محصول شده است. 

 

استیل 316 در ساحل

 

خواص ورق استیل 316

پردازش ورق های استیل با افزودن عناصر و مواد شیمیایی، موجب اعطای خواص جالبی به این محصولات شده است. برای مثال، فناوری به کاررفته در تهیه ورق استیل 316 و مواد به کار رفته در مراحل سنتز این محصول، موجب اعطای خصوصیات و ویژگی های زیر به آن شده است:
    استحکام بالا و قابلیت شکل پذیری عالی بدون هیچ گونه ترک خوردگی
    مقاومت بالا در برابر خوردگی و سوراخ شدگی ناشی از تماس با مواد شیمیایی و اسیدی
    مناسب جوشکاری 
    مدول الاستیک بالا
    نقطه ذوب بالا 
    مقاومت در برابر حرارت
    مقاومت کششی بالا
    چگالی مناسب
لازم به ذکر است که مولیبدن موجود در این محصول، موجب اعطای خاصیت مقاومت در برابر خوردگی، سوراخ شدگی و مقاومت حرارتی آن شده است.

کاربردهای ورق استیل 316

به دلیل خاصیت شکل دهی و جوشکاری مناسب ورق استیل 316، می توان آن را به صورت رول در انواع مختلفی از قطعات جهت کاربرد در زمینه های مختلف صنعتی استفاده کرد. این محصول، نیازی به بازپخت پس از جوش در جوشکاری محصولات با سطح مقطع نازک ندارد.
به دلیل مقاومت بالای این محصول در برابر خوردگی شدید ناشی از آب نمک، اسیدهایی مانند اسید سولفوریک و کلرید،  به عنوان ورق استیل ضد اسید شناخته می شود که منجر به کاربرد آن در صنعت پتروشیمی شده است. همچنین، مقاومت بالای این محصول در محیط مرطوب و نمکی، موجب شده تا مهندسان از آن برای ساخت محصولات و سازه ها در مناطق با اقلیم مرطوب و یا ساحلی استفاده کنند. برای مثال در ساخت مبدل های حرارتی، قطعات تجهیزات دارویی و عکاسی، پمپ ها و قطعاتی که دائماً در معرض محیط های دریایی و یا فرآیندهای شیمیایی قرار دارند، این محصول بسیار ایده آل است.
به دلیل مقاومت حرارتی بالای این محصول، استفاده از آن در اجزای موتور، ماشین آلات، صنایع الکتریکی، تجهیزات پزشکی و دارویی، ساخت و ساز، صنایع شیمیایی، بسته بندی صنایع غذایی و نوشیدنی، کشاورزی و کشتی سازی، کاغذسازی، نفت، انرژی اتمی، لوازم آشپزخانه، قطار، هواپیما، تسمه نقاله، وسایل نقلیه، پیچ و مهره، فنر و بسیاری از موارد دیگر مورد استقبال قرار گرفته است.
همچنین، استفاده از ورق استیل ضد اسید جهت اهداف تزئینی یا تکمیلی در داخل و یا خارج ساختمان، محبوب است. در کانال کشی و انتقال هوا به محیط با استفاده از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی نیز از آن استفاده می شود.
 

کاربرد ورق استیل 316 در ساحل

 

قیمت ورق استیل 316

از عوامل موثر بر قیمت ورق استیل 316، ضخامت، ابعاد تولیدشده، کارایی و درصد خلوص مواد شیمیایی به کار رفته، شرکت های سازنده این محصولات، قیمت ارز و بسیاری از عوامل دیگر است. برای مثال، ضخامت ورق فولادی بر حسب «گیج» اندازه گیری می شود. با افزایش مقدار گیج، مواد نازک تر و با کاهش گیج، فولاد ضخیم تر و بادوام تر خواهد بود. البته، بسته به کاربردی خاص، ممکن است برخی از محصولات نازک تر یا ضخیم تر تهیه و به بازار عرضه شوند. اگر در جستجوی خرید این محصول با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب هستید، توصیه می کنیم خرید خود را از شرکت های واردکننده و یا تولیدکننده معتبر انجام دهید تا بتوانید با مشاوره متخصصان و کارشناسان در این زمینه، محصول مناسب خود را در ضخامت و ابعاد مدنظر، انتخاب کنید.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید