خصوصیات و ویژگی های اتصالات پرسی

معرفی و بررسی اتصالات پِرِسی

اتصالات پرسی تجهیزاتی هستند که به صورت مکانیکی و با ابزارهایی خاص بکار برده می شوند. عملیات پرس منجر به اتصال مکانیکی بین لوله و اتصالات می شود.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

اتصال پرسی از جمله تجهیزات مدرنی می باشد که برخی الزامات مهم در خصوص سیستم های لوله های انتقال آب آشامیدنی، آب صنعتی، سایر مایعات و گازها را به شکلی ایده آل برآورده می کند. سهولت و سرعت نصب، عمر طولانی مدت، دوام بالا و قابلیت اطمینان نمونه ای این الزامات می باشند. سیستم های اتصالات مکانیکی از جنس انواع مواد فلزی در دسترس هستند. با این حال، شکل پذیری بالای فولادهای ضد زنگ و خنثی بودن آن ها از نظر شیمیایی ثابت نموده که اتصالات پرسی از یک سو و این آلیاژ از سوی دیگر، زوجی رویایی را تشکیل می دهند.

قاعده کلی اتصالات پرسی

اتصالات پرسی تجهیزاتی هستند که به صورت مکانیکی و با ابزارهایی خاص بکار برده می شوند. عملیات پرس منجر به اتصال مکانیکی بین لوله و اتصالات می شود. سفتیِ هیدرولیکی توسط سیستم حلقه -O-شکل حاصل می شود. دلیل مهمی که استیل را برای این موضوع مناسب می سازد، شکل پذیری بالای آن است، بدون اینکه خواص مکانیکی خود را از دست دهد. اتصالات پرسی از جنس فولادهای زنگ نزن نه تنها موجب صرفه جویی در زمان می شود، بلکه بسیار ایمن هم هستند.

 

استنلس استیل در اتصالات پرسی

 

خواص آلیاژ مورد استفاده از ساخت اتصالات پرسی

اثرات هم افزایی استنلس استیل و اصل فرآیند پرس، ناشی از برخی ویژگی های ذاتی این آلیاژ مانند ترکیب آلیاژی و خواص مکانیکی آن می باشد. مقاومت فوق العاده بالای فولاد زنگ نزن در برابر خوردگی به این دلیل است که سطح آن دارای لایه ای نازک و غیر فعال می باشد. این لایه اگر به طور تصادفی از بین رود، به عنوان مثال از طریق آسیب های بیرونی یا ماشینکاری، در حضور اکسیژن مجدداً تشکیل می شود. این بدان معنی است که مقاومت در برابر خوردگی آن، یک ویژگی ذاتی می باشد.
این آلیاژ همچنین استحکام مکانیکی بالایی دارد. به خصوص ورق استیل 316 رفتاری شکل پذیر از خود نشان می دهد که با ویژگی های سختی پذیری مشخص می شود. استحکام مکانیکی مواد در طی فرآیند سرد شدن افزایش می یابد. بنابراین عملیات خمکاری باید به حداقل برسد. اگرچه خم شدن لوله امکانپذیر است و می توان آن را با ابزارهای معمول انجام داد.

کاربردهای اتصالات پرسی

اتصالات پرسی از جنس ورق استیل مات را می توان در طیف گسترده ای از کاربردها برای انتقال مایعات، گازها و هم چنین هوا مورد استفاده قرار داد. این آلیاژ تنها ماده ای است که به طور مجاز می تواند برای استفاده در ساخت سیستم های انتقال آب آشامیدنی با هر ترکیبی استفاده شود. توزیع عمودی و افقی از دیگر کاربردهای آن ها می باشد. در ساختمان های چند طبقه، خطوط توزیع عمودی، پایه و اساس سیستم لوله کشی هستند. برای توزیع افقی در طبقات نیز، لوله های انعطاف پذیر بر لوله های سفت و سخت ترجیح داده می شود. دلیل این موضوع، سهولت نصب آنها و به ویژه خمکاری آسان آنهاست. لوله های تاسیسات آب آشامیدنی با شکل دهی ورق استیل 316 و اتصال آن با یک جوش طولی تولید می شوند. مقاومت در برابر خوردگی مواد در درز جوش باید تقریباً مشابه فلز پایه باشد. در بحث مقاوم سازی سیستم های گرمایشی در ساختمان ها، از لوله های ساخته شده از ورق استیل مات به وفور استفاده می شود. در ساختمان هایی که قرار است تا نسل های آینده نیز دوام داشته باشد، ماندگاری و طول عمر معیاری مهم می باشد. اتصالات پنل های خورشیدی نیز معمولاً در معرض محیط قرار دارند که باعث می شود مواد مقاوم در برابر خوردگی مانند استنلس در ساخت آنها انتخاب خوبی باشد. اتصال پرسی برای انتقال آب صنعتی، آب سرد، محصولات روغنی یا مایعات حاوی روغن نیز استفاده می شود. اتصالات پرسی استیل، گزینه ای رایج در سیستم های اطفاء حریق هستند. این تجهیزات با موفقیت در جاهایی که فضا محدود است، مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت نصب آن بالاست و باید مقاومت در برابر خوردگی ناشی از جو دریا را نیز تضمین کند. کشتی های کروز نمونه بارز چنین کاربردی هستند. این تجهیزات همچنین به طور موفقیت آمیزی در ساخت لوله های انتقال سوخت های دیزلی، گرمایشی، روغن موتور و روان کننده ها استفاده می شوند. این اتصالات در انتقال گاز طبیعی و مایع نیز با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است. اتصالات پرسی برای محافظت از کابل های برق نیز استفاده می شوند. این مورد، به طور ویژه در مواردی که ایمنی کابل ها دارای اهمیت زیادی است، کاربرد زیادی دارد. به عنوان مثال در ایستگاه های مترو یا جاهایی که ویژگی های زیبایی شناسی مد نظر باشد.

 

استنلس استیل در اتصالات

 

 

قیمت اتصالات پرسی

قیمت این اتصالات، همچون سایر تجهیزات موجود در سطح بازار، از عددی متغیر برخوردار است و عوامل متعددی در تعیین نرخ نهایی آن ها دخیل می باشد. به عنوان مثال قیمت ورق استیل 316 بکار رفته در ساخت این تجهیزات یکی از این فاکتورها است. قیمت ورق استیل 316 نیز خود عدد ثابتی ندارد و بسته به قیمت مواد اولیه، حجم عرضه و تقاضا و از این قبیل موارد، دارای نوسان می باشد. مجموعه چنین عواملی قیمت نهایی اتصالات پرسی را تعیین می کند.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید