کارد و چنگال استیل

دلایل استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت کارد و چنگال چیست؟

 مقاومت بالا در برابر فرسودگی،مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی،سطح براق، بلوری و صیقلی و غیره از مهم ترین ویژگی های ورق استیل بگیر است.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

لوازم آشپزخانه از جمله تجهیزاتی هستند که می بایست مقاومت و طول عمر بالا داشته باشند. یعنی فرد بتواند برای مدتی طولانی از آن ها استفاده کند، بدون این که نیازی به تعویض و یا حتی تعمیر آن ها داشته باشد. از طرفی این تجهیزات با توجه به این که ارتباط مستقیم با مواد غذایی مصرفی و سلامت انسان دارند، باید از مواد اولیه غیر مضر تولید شده باشند. در کنار این موارد زیبایی ظاهری، عدم جذب باکتری های مضر و مقرون به صرفه بودن نیز از دیگر عواملی هستند که باعث گرایش تولیدکنندگان کارد و چنگال و قاشق به ورق استیل بگیر شده اند.
حال این که ورق استیل بگیر چیست و چه خواصی دارد که باعث انتخاب آن به عنوان مواد اولیه در تولید کارد و چنگال آشپزخانه شده است، در ادامه مطلب مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

 

ورق استیل در کارد و چاقو

 

معرفی ورق استیل بگیر

ورق استیل بگیر نوعی آلیاژ فولادی زنگ نزن است. این فولاد که از آلیاژهای آهن، کربن، نیکل، کروم و درصد پایینی از آلیاژهای دیگر تولید شده است از لحاظ میزان درصد نیکل موجود در آن به دو دسته 300 سری و 200 سری تقسیم می شود.
از ویژگی های ورق های استیل بگیر می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ 
•    مقاومت بالا در برابر فرسودگی
•    مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی
•    سطح براق، بلوری و صیقلی
•    عدم جذب آلودگی های محیطی مانند گردوغبار، چربی و ... .

انواع ورق استیل بگیر

ورق های استیل بگیر در سه دسته و گرید زیر طبقه بندی می شوند؛
-    ورق استیل 430
-    ورق استیل 420
-    ورق استیل 410
تفاوت اصلی این سه گرید از ورق های استیل بگیر در رده آلیاژ موجود در ترکیب هریک از آن ها است. این تفاوت در ترکیب به طبع تفاوت اندک در خواص و ویژگی ها را به ارمغان خواهد آورد. در میان سه ورق استیل بگیر گفته شده ورق استیل 410 بیشترین استفاده را در تولید کارد و چنگال و سایر لوازم آشپزخانه دارد.

قیمت ورق استیل بگیر

پرسش درباره قیمت ورق های استیل بگیر یکی از پرتکرارترین پرسش هایی است که صاحبین صنایع نیازمند به آن، مطرح می کنند. در پاسخ به این پرسش باید گفت قیمت ورق استیل بگیر بر اساس عوامل مختلف از جمله گرید آن، ضخامت ورق استیل، متراژ و عوامل متعدد دیگر محاسبه می شود.
پس مطمئناً بدون اطلاع از موارد گفته شده محاسبه قیمت ورق های استیل ممکن نخواهد بود. 

استفاده از ورق استیل بگیر در تولید کارد و چنگال

کارد و چنگال ها در زمان های گذشته از آلیاژ نقره تولید می شدند. زیرا نقره خاصیت ضدباکتریایی و شکل پذیری خوبی دارد و در برابر عوامل محیطی نیز مقاوم است. اما پس از گذشت مدتی تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدند که استیل را که خاصیت های مشابهی با نقره و قیمتی بسیار پایین تر از آن دارد، جایگزین آن کنند.
همین عامل باعث شد تا امروزه تمام لوازم آشپزخانه از جمله کارد و چنگال با ورق استیل تولید شوند. جالب است بدانید کارد و چنگال آشپزخانه هم با ورق های استیل بگیر تولید می شوند و هم با برخی گریدهای ورق استیل نگیر. به طور مثال بیشتر تولید کنندگان برای تولید قاشق و چنگال از استیل نگیر گرید 304 استفاده می کنند زیرا این گرید شکل پذیری بسیار بالایی دارد. اما در مقابل برای تولید چاقو از گرید 410 استیل بگیر کمک می گیرند چرا که این استیل خاصیت برندگی خوبی دارد و حتی پس از کند شدن هم می توان آن را به راحتی تیز کرد.
اما با این حال با نظر به تفاوت اصلی ورق استیل بگیر و نگیر که همان تفاوت اندک در درصد آلیاژ کروم بکار رفته در این دو استیل است، نمی توان به طور دقیق گفت کدام گرید مخصوص تولید قاشق و چنگال و کدام گرید مخصوص تولید کارد است. بلکه همانطور که گفته شد هر دو این ورق های استیل در صنعت تولید کارد و چنگال کاربرد دارند.

 

چنگال و چاقو استیل

 

تولید کارد و چنگال با ورق استیل 410 بهترین گزینه است

پس از این که ورق استیل در صنعت تولید کارد و چنگال جایگزین نقره شد، تمام تولیدکنندگان از گرید های مختلف ورق های استیل بگیر و نگیر برای تولید این تجهیزات کمک می گرفتند. تا این که طبق تحقیقات انجام شده این نتیجه حاصل شد که استفاده از گرید 410 استیل بگیر بهترین انتخاب برای تولید کارد و چنگال است.
گرید 410 استیل بگیر تمام خواص لازم از جمله استحکام کششی خوب، مقاومت به خزش مناسب، شکل پذیری، مقاومت به خوردگی در مقابل بخار و گازهای داغ، اسیدهای غذایی و ... دارد. و از همه مهمتر این که قیمت آن بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر از سایر ورق های استیل بگیر یا نگیر است. پس مسلما کارد و چنگال تولید شده از آن نیز قیمت مناسب تری خواهد داشت. 

جمع بندی و نتیجه گیری

هدف اصلی از نگارش این متن، پاسخ به پرسش " دلایل استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت کارد و چنگال چیست؟ " بود. پس متوجه شدیم استیل بگیر به خصوص گرید 410 آن به چند دلیل در صنعت ساخت کارد و چنگال و قاشق و لوازم دیگر آشپزخانه کاربرد دارند. اولین و اصلی ترین دلیل آن داشتن خواص مناسب و کاربردی بود. و پس از آن، قیمت مناسب و مقرون به صرفه ورق های استیل بگیر در مقایسه با سایر مواد اولیه بود که باعث شد برای اولین بار تولیدکنندگان کارد و چنگال و ... از آن استفاده کنند و این آلیاژ به مواد اولیه دائمی در این صنعت تبدیل شود.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید