اجاق گاز استیل چه ویژگی هایی دارد ؟

دلایل استفاده از ورق استیل بگیر در ساخت اجاق گاز چیست؟

ورق استیل 430 از نود استیل ضدزنگ فریتی به شمار می روند و می توان آن ها را در زمره پرمصرف ترین و پرکاربردترین ورق های استیل دانست.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

سینک و اجاق گاز امروز در خانه هر انسانی روی این کره خاکی پیدا می شود و اصلاً نمی توان هیچ خانه ای را بدون سینک و یا اجاق گاز، تصور کرد. هرچند که سینک و اجاق گاز می توانند از متریالی مختلف در طیفی گسترده ساخته و پرداخته شوند، اما شاید بتوان به جرئت ادعا کرد که پرکاربردترین مصالح در ساخت این موارد، چیزی نیست بجز ورق استیل بگیر، که با عنوان ورق استیل با گرید 430 نیز شناخته می شود.
ما در این گفتار کوتاه، سعی داریم تا اول از همه، ورق استیل 430 را به شما معرفی کنیم. بعد از آن نیز به سراغ ویژگی های منحصر به فرد آن خواهیم رفت و این موضوع را مشخص خواهیم کرد که چرا اصلا در تولید این ابزار و وسایل، از این ورق استیل، استفاده می شود. در این میان، به تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر نیز خواهیم پرداخت و نهایت، به قیمت ورق استیل بگیر هم نگاهی خواهیم داشت.

ورق استیل 430 چیست؟

ورق استیل با گرید 430، در اصل یکی از زیرمجموعه های ورق های استیل بگیر است. این ورق ها از نود استیل ضدزنگ فریتی به شمار می روند و می توان آن ها را در زمره پرمصرف ترین و پرکاربردترین ورق های استیل دانست. به طور کلی، ورق های استیل، خاصیت خود را به ترکیب شیمیایی خود مدیون هستند؛ به طوری که با تغییر این ترکیب، نوع و گرید استیل نیز تغییر کرده و خواص متفاوتی را به دست خواهد آورد. ورق استیل بگیر با گرید 430، میزان بالایی از کروم را در خود جای داده و خواص و ویژگی هایش را به لطف همین میزان کروم دارد.

 

اجاق گاز

 

حدود 16 درصد از ترکیب ورق استیل بگیر را عنصر کروم تشکیل داده و وجود همین عنصر باعث شده که این ورق ها حرارت را تا 816 درجه تحمل کنند، در برابر خوردگی و اکسیده شدن نیز مقاوم باشند. ترکیب شیمیایی موجود در این ورق را می توانید در جدول زیر، مشاهده کنید:
 

نام عنصر میزان
آهن فلز پایه
کربن 0.12 درصد
منگنز 1 درصد
فسفر 0.04 درصد
گوگرد 0.030 درصد
سیلسیم 1 درصد
کروم 16 الی 18 درصد
نیکل 0.75 درصد

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، با تغییر ترکیب شیمیایی فولاد، می توان صدها نوع آلیاژ مختلف را ساخت و روانه بازار کرد. برای دسته بندی این آلیاژها، اسامی متفاوتی استفاده می شود، اما یک دسته بندی، از همه مهم تر است و تمام این مدل ها در خود جای می دهد: استیلِ بگیر و استیلِ نگیر.
فلسفه نامگذاری این دو دسته بندی، بر اساس خاصیت آن استیل است؛ اگر ورق استیل به آهنربا جذب شود، به آن ورق استیل بگیر می گویند و اگر جذب آهنربا نشود، به آن ورق استیل نگیر می گویند. وجود این خاصیت نیز تنها به دلیل تغییر در ترکیب شیمیایی عناصر است؛ کروم. اگر میزان کروم بالا باشد، ورق استیل در دسته نگیر و اگر میزان این عنصر پایین باشد، در دسته بگیر جای خواهد گرفت.
ورق استیل 430 نیز به دلیل آنکه کروم بسیار کمی دارد، در دسته ورق های بگیر جای خواهد گرفت.

ساخت اجاق با ورق‌های استیل بگیر

از ورق استیل بگیر با گرید 430، نه تنها در ساخت اجاق گاز، بلکه در صنایع فراوانی می توان استفاده کرد. از جمله در پالایشگاه های نفت و تجهیزات آن، در ساخت اتصالات، در ساخت روکش ماشین ظرفشویی، در تولید محفظه احتراق کوره، برای ساخت تزئیات داخلی ماشین، در تولید سینک و سقف کاذب و یخچال و هود آشپزخانه و خیلی از موارد دیگر. اما بدون شک در این میان، باید ویژگی های خاصی وجود داشته باشند که این ورق استیل را تا به این حد محبوب کرده است.
از جمله خواص منحصر به فرد ورق استیل 430 از نوع بگیر، می توان این موارد را نام برد:

•    مقاومت در برابر حرارت

بدون شک در ساخت یک اجاق گاز، چیزی که بیشتر از همه برای صنعتگر اهمیت دارد، مقاومت در برابر حرارت است. به هر حال ماهیت اجاق گاز معلوم است و چیزی است که مدام، در معرض حرارت است. از همین روی، استفاده از ورق استیل با گرید 430، بسیار مورد توجه قرار گرفته و به عنوان اولویت اصلی در ساخت چنین مصالحی، مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات نشان می دهند که ورق استیل با این گرید، در صورت استفاده متناوب، تا حدود 816 درجه برابر حرارت و گرما، از خود مقاومت نشان می دهد.

•    مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون

از دیگر خواص مد نظر در تولید اجاق گاز و یا تجهیزات آشپزخانه های صنعتی، مقاومت مصالح در برابر خوردگی و اکسیداسیون است. به همین دلیل، باز هم ورق استیل بگیر با گرید 430، می تواند گره از مشکلات صنعتگران باز کند. تحقیقات نشان داده اند که مقاومت این ورق استیل در برابر خوردگی و یا اکسیداسیون بسیار بالاست می تواند استحکام بسیار از خود، به هنگام تماس مداوم با اسیدهای ارگانیک و غذایی، نیتریک و اسیدهای گوگرد، نشان دهد.

•    شکل پذیری و جوش پذیری بالا

و در نهایت، به عنوان آخرین دلیل استفاده از ورق استیل بگیر در تولید اجاق گاز، شکل پذیری و جوش پذیری مناسب این فلز است. ورق استیل با گرید 430، را به راحتی می توان شکل داد، به راحتی می توان آن را تحت کشش قرار داد و به هر شمایلی که نیاز است، درآورد. به علاوه، این را هم باید افزود که این ورق را به راحتی می توان با دو روش جوش نفوذی و مقاومتی، جوشکاری کرد، بدون آنکه به ورق، آسیب جدی وارد شود.

 

ورق استیل

 

سخن نهایی

در این گفتار کوتاه، سعی ما بر آن بود تا ورق استیل 430 را به نحو اکمل، به شما معرفی کنیم. این ورق برای تولید تجهیزات آشپزخانه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و ویژگی های چون مقاومت در برابر حرارت و خوردگی و البته شکل پذیری بسیار خوب، آن را در بسیار محبوب کرده است. در آخر، لازم است این موضوع را ذکر کنیم که این ورق استیل، در ایران تولید نمی شود و معمولا به صورت وارداتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطلاع از قیمت ورق استیل بگیر، می‎توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید