تولید دستگاه های خود پرداز از ورق استیل دانه گندمی

کاربرد ورق استیل دانه گندمی

ورق استیل طرح دار خود شامل انواع مختلفی است که از جمله آن ها می توان به ورق استیل دانه گندمی، آجدار، طرح دار طلایی و نقره ای اشاره نمود.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

امروزه گسترش صنایع مختلف موجب شده تا نیاز به مواد اولیه مرغوب بیشتر احساس شود. یکی از مهم ترین و پرکاربردترین مواد اولیه ای که امروزه در بین صنایع و واحدهای تولیدی جایگاه خاصی دارد، استنلس استیل یا همان فولاد زنگ نزن است. به طوری که بخش اعظمی از صنعتگران برای تحقق یافتن تولیدات خود نیازمند این دسته از فولاد زنگ نزن هستند. 
به طورکلی می توان گفت استنلس استیل ها به شکل ورق، پروفیل، لوله، تیوب و میلگرد به بازار عرضه می شود. اما مهم ترین و پرفروش ترین آن ها همان مقطع ورق است. ورق های استنلس استیل که نام تجاری آن ها همان ورق استیل است، برای بکارگیری در صنایع مختلف با سطوح و گریدهای متفاوتی تولید می شود. از جمله آن ها می توان به دوپولیش مات، براق، خشدار روکش دار، آینه ای، طرح دار و تک پولیش اشاره نمود. هر چند که انواع مختلف دیگری از سطح پرداخت نهایی در ورق استیل را می توان یافت؛ اما مهم ترین و عمده ترین آن ها همان مواردی هستند که نام برده شد. همچنین از انواع مختلف ورق استیل با گریدهای متفاوت می توان به ورق استیل 304، 316، 309، 310، 321 و 430 اشاره نمود.  
در این بین ورق استیل طرح دار خود شامل انواع مختلفی است که از جمله آن ها می توان به ورق استیل دانه گندمی، آجدار، طرح دار طلایی و نقره ای اشاره نمود. پیشینه ی استفاده از این دسته ورق استیل به 40 سال می رسد. 
در این میان ورق استیل دانه گندمی به لحاظ ساختار و ویژگی های خاص خود توانسته نظر بسیاری از تولیدکنندگان صنایع مختلف را به خود جلب کند. در ادامه قصد داریم تا به شرح بیشتر این نوع ورق استیل بپردازیم.

 

ورق استیل دانه گندمی

 

فرایند تولید ورق استیل دانه گندمی 

•    مرحله اول آماده سازی مذاب استیل 

به طور کلی مراحل ساخت و تولید آلیاژهای استیل با دیگر آلیاژهای فولادی متفاوت است. به منظور آماده سازی آلیاژهای استیل از کوره های مخصوصی مانند  AODو  VODاستفاده می شود. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این کوره ها این است که از هدر رفتن عناصر آلیاژی جلوگیری می کند. اما نه به این معنی که هیچ هدر رفتی ندارد، بلکه در مقایسه با سایر کوره ها اتلاف کمتری دارد. 

•    ریخته گری 

در این مرحله بعد از آماده شدن مذاب استیل به کمک فرایند ریخته گری شمش استیل تولید می شود که در حقیقت ماده اولیه تولید ورق استیل دانه گندمی است. 

•    نورد

در این مرحله ابتدا باید شمس سرد را در کوره کمی پیش گرم شود تا بتواند قابلیت شکل پذیری داشته باشد. در ادامه بعد از رسیدن شمش استیل به دمای اولیه از چندین غلتک تحت فشار عبور می کند که در نهایت ورق استیل تولید می شود. در هر مرحله از فرایند نورد شمس استیل با عبور از غلتک های تحت فشار کاهش ضخامت داده و به محصول نهایی نزدیک تر می شود. 

•    طرح زنی 

کلیه ی مراحل قبلی در تمامی ورق های استیل مشابه هستند. اما در این مرحله از ورق های استیل به صورت شیت جهت تولید ورق استیل دانه گندمی استفاده می شود. به گونه ای که این ورق شیت درون دستگاه مخصوص قرار گرفته تا طرح مورد نظر بر روی آن نقش ببندد. 

مشخصات و ویژگی های ورق استیل دانه گندمی 

از جمله ویژگی های منحصر به فرد ورق استیل طرح دار می توان به زیبایی و جذابیت ظاهری آن اشاره نمود. اما علاوه بر زیبایی آنچه موجب وجه تمایز آن ها با ورق استیل بدون طرح می شود؛ مقاومت در برابر خراشیدگی آن ها است. به همین دلیل است که سطوح انواع ورق استیل طرح دار به ویژه ورق استیل دانه گندمی طول عمر بیشتری نسبت به انواع ورق استیل غیر طرح دار دارد. 
همین امر موجب محبوبیت آن در بین صنایع مختلف شده، چراکه مقاومت در برابر خراشیدگی کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری را به دنبال خواهد داشت. ورق استیل دانه گندمی با توجه به وجود برجستگی هایی در سطح آن، سطح تماس را کم می‌کند و همچنین لغزش را کم می‌کند. که در نهایت امکان ساییدگی و لغزش در تجهیزات ساخته شده با این نوع ورق استیل به حداقل خواهد رسید. 

ورق استیل دانه گندمی و دستگاه خودپرداز 

امروزه ورق استیل با گریدهای مختلف تولید و روانه بازار مصرف می شوند. همان طور که پیش تر هم گفته شد گستره استفاده از استنلس استیل شامل بخش های مختلف صنعت می شود. ورق استیل طرح دار نیز از این امر مستثنی نیست. به گونه ای که علاوه بر مصارف تزئینی و دکوراسیونی در نمای داخلی و خارجی ساختمان، سقف و قسمت داخلی آسانسور، پله برقی، پنل کاربرد فراوان دارد.

 

اما یکی از کاربردهای ویژه ورق استیل دانه گندمی در تولید دستگاه های خودپرداز است. همان طور که شاهد هستیم امروزه خدمات ماشینی هوشمند جایگزین نقش انسان شده اند. به گونه ای که یکی از اختراعات مهم آن دستگاه خودپرداز است. با شنیدن دستگاه خودپرداز شاید فقط دستگاه ها خودپرداز ارائه پول در ذهن شما نقش ببندد. اما امروزه در بسیاری از مکان های عمومی شاهد دستگاه هایی هستیم که غذاهای آماده، نوشیدنی و ... را عرضه می کنند. 

 

دانه گندمی

 

اما آنچه در ارتباط با این دستگاه ها حائز اهمیت است؛ موضوع کاربرد عمومی آن ها است. از این جهت این که دستگاه های خود پرداز در معرض آلودگی های محیطی، رشد انواع باکتری، اشعه ی ماوراء بنفش و همچنین آسیب های فیزیکی و شیمیایی فراوانی قرار دارند. اما چاره کار چیست؟ استفاده از ورق استیل دانه گندمی در ساخت بدنه خارجی دستگاه های خودپرداز نه تنها موجب زیبایی ظاهری آن شده است، بلکه موجب افزایش استحکام و مقاومت مکانیکی و شیمیایی در برابر سایش، سهولت در ساخت و تابش اشعه می شود. 

سخن پایانی 

آنچه که شاید برای بسیاری از صاحبان مشاغل حائز اهمیت و نگران کننده باشد قیمت ورق استیل  است. در اینجا طراحان می توانند برای کاهش هزینه از ترکیبات مختلفی استفاده نمایند تا هزینه ها کاهش پیدا کند. به عنوان مثال اگر از فولاد فریتی استفاده شود؛ قیمت ورق استیل کاهش پیدا می کند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که با کاهش هزینه مقاومت به خوردگی نیز کاهش می یابد. اما در مواقعی که بدنه دستگاه رنگ آمیزی می شود دیگر جای هیچ گونه نگرانی نیست و استفاده از این مواد انتخاب بسیار خوبی است. 
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید