تولید موتور هواپیما با استیل 321

دلایل استفاده از ورق استیل 321 در ساخت موتورهای هوایی

ورق استیل 321 بدلیل دارای بودن تیتانیوم در ریز ساختار خود دارای مقاومت به خوردگی عالی می باشد که در تولید موتور هوایی بسیار مطلوب است.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات


مقدمه

آلیاژهایی که در صنایع هوافضا کاربرد دارند، باید در برابر دمای شدید مقاومت کنند و نیازهای مکانیکی در سطح بالا را برآورده سازند. ورق استیل 321، یک آلیاژ آستنیتی، با تیتانیوم تثبیت شده محسوب می‌شود که در برابر حملات بین دانه ای ناشی از بارش کاربید کروم، مقاوم است. ورق استیل 321، به سبب برخورداری از تیتانیوم تثبیت شده، مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل از این ورق استیل ضد سایش در ساخت موتورهای هوایی استفاده می شود.

کدام فلزات در صنایع هوایی کاربرد دارند؟

آستنیت، محلول جامدی است که عمدتاً از آهن و کربن تشکیل شده است و ساختار کریستالی مکعبی وجهی دارد. آستنیت تنها زمانی تشکیل می شود که آلیاژ پایه آهن در دمای بالاتر از حدود 750 درجه سانتی گراد یا 1382 درجه فارنهایت گرم شود؛ اما نه بالاتر از حدود 1450 درجه سانتی گراد یا 2642 درجه فارنهایت. هنگامی که عناصر آلیاژی خاصی به آلیاژ پایه آهن اضافه شوند، آستنیت فرم خود را در دمای اتاق حفظ می کند.
از زمانی که آلیاژهای فولاد ضد زنگ در دسترس قرار گرفتند، کمک گسترده و ارزشمندی به صنعت هواپیمایی و فضایی ارائه دادند. قطعات هواپیما و موتور جت،  زمانی قابل استفاده و کاربردی می شوند که از خواص منحصر به فرد فلزهای ضد زنگ بهره مند باشند. 
در واقع انواع این آلیاژهای فولادی هستند که قطعات هواپیما یا جت را قابل اطمینان، ایمن، کارآمد، ماندگار و همچنین جذاب می کنند. از آن جایی که ایمنی در هواپیما و به طور کلی صنایع هوافضا از اهمیت بالایی برخوردار است، مایه آرامش است که بدانیم سیستم های اگزوز، توربو سوپر شارژرها و قطعات توربین گاز در صنایع هوایی با ورق استیل 321 ساخته می شوند که بادوام و مقرون به صرفه هستند.
فلزات مورد استفاده در صنعت هوایی شامل فولاد، آلومینیوم و تیتانیوم است که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند که آن ها را برای این کاربرد ایده آل می کند. ساخت هواپیما به موادی نیاز دارد که هم بادوام و سبک وزن باشند و هم بتوانند فشار شدید در ارتفاعات بالا و قرار گرفتن در معرض عناصر را تحمل کنند؛ ویژگی هایی که ورق استیل 321، به بهترین شکل دارای آن ها است.

 

ورق استیل در موتور هوایی

 

کاربرد فولاد ضد زنگ گرید 321 در صنعت هوافضا

همان طور که گفته شد، ورق استیل 321، هنگامی که در معرض دما در محدوده بارش کاربید کروم قرار می گیرد، پایداری خود را حفظ می کند. در نتیجه، این آلیاژ در سراسر صنعت هوافضا در قطعاتی مانند قطعات موتور جت، مجرای اگزوز، فلنج ها و منیفولدهای خروجی موتور پیستونی مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا از ورق استیل 321 در ساخت موتورهای هوایی استفاده می‌شود؟  

اجزای هواپیما، مانند منیفولدهای اگزوز موتور پیستونی، در معرض دماهای بسیار شدید قرار دارند. ورق استیل 321، به عنوان گریدی فولادی که می تواند دماهای 800 تا 1500 درجه فارنهایت را تحمل کند و در برابر اکسیداسیون تا 1500 درجه فارنهایت مقاومت نماید، بهترین گزینه جهت ساخت این اجزای هواپیما به حساب می آید.
ورق استیل ضد سایش، در برابر خزش، پارگی و تنش بسیار مستحکم است و از توان ماشین کاری عالی نیز برخوردار است. به همین دلیل ورق استیل 321، یکپارچگی ساختاری خود را در دماهای بالا و شرایط شدید از دست نمی‌دهد و دوام آن به خطر نمی افتد. 
با توجه به اینکه ایجاد شرایط سخت و خطرناک برای موتورهای جت و هواپیما، اتفاقی روتین و معمولی محسوب می شود، نیاز به آلیاژی که بتواند ایمنی استاندارد وسایل این صنعت را تامین کند،  به شدت احساس می گردد. بنابراین نباید تعجب کرد که چرا در میان انواع گریدهای فولاد ضد زنگ، استیل گرید 321 چنین پر کاربرد و محبوب شده است. 

مقایسه ورق استیل 321 با دیگر آلیاژهای فولاد ضد زنگ

ورق استیل ضد سایش در مقایسه با دیگر آلیاژهای فولاد ضد زنگ، در معرض حمله بین دانه ای یا خستگی حرارتی قرار نمی گیرد. منظور از خستگی حرارتی این است که گاها شرایطی بر آلیاژها حاکم می شود که شکست آن را اعلام می کند. وقتی فلز در اثر وارد شدن نیرویی که کمتر از حد تحمل است، تسلیم و پاره شود، دچار خستگی و در نهایت شکست شده است. در حالی که ورق استیل 321، ثابت کرده که از استحکام بسیار مطلوبی برخوردار است؛ به همین دلیل فولاد ضد زنگ گرید 321 یک ماده ایده آل برای ساخت قطعات موتورهای هوایی محسوب می‌شود. 

 

ورق استیل در هواپیما

 

قیمت ورق استیل 321

همان طور که گفته شد به سبب خواص و مزایای متعددی که ورق استیل گرید 321 دارد، در صنایع متعددی به ویژه صنایع هوافضا بسیار پرکاربرد است. قیمت این آلیاژ به نرخ ارز، تعرفه های گمرکی و میزان عرضه و تقاضای بازار بستگی دارد، هم چنین نرخ مواد اولیه نیکل، آهن و کروم نیز در ارزش این محصول که در بازار ایران با عنوان ورق استیل نگیر شناخته می شود، اثر گذار است.
 البته ناگفته نماند که ضخامت، وزن خالص، مات یا براق بودن و ابعاد آن در نهایت قیمت ورق استیل 321، را تعیین می کنند. به طور کلی باید گفت با توجه به کاربردهای بسیار گسترده، خواص و مزایای ورق استیل ضد سایش، قیمت آن برای صنایع، مقرون به صرفه است.
جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که زیر شاخه های این آلیاژ فولادی با درصد کربن کم تر، به موجب انجام جوشکاری با حساسیت بالا نیز در بازار عرضه می شود که قیمتی متفاوت از قیمت ورق استیل 321 دارد. چنانچه صاحب یکی از صنایع بزرگ و کوچک در عرصه هوافضا هستید و یا برای کسب و کارتان قصد خرید این آلیاژ فولادی را دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا از قیمت روز محصولات مطلع گردید و بتوانید سفارش خود را نهایی سازید.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید