تجهیزات استیل در صنعت داروسازی

چرا ورق استیل در صنایع دارویی متداول است ؟

ورق استیل در صنایع داروسازی برای ساخت مخازن محفظه های تحت فشار، لوله کشی و همچنین در ساخت قطعات پیچیده تری چون ایمپلنت های ارتوپدی کاربرد دارد.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

مقدمه

صنعت داروسازی تحت هنجارها و مقررات نظارتی سختگیرانه و شدیدی کنترل و اداره می شود. این مقررات در طول زمان به این دقت و سختگیری رسیده اند. به منظور انطباق با مقررات مربوطه، آلیاژهای با عملکرد بالا که حاوی کروم نیکل و مولیبدن هستند، در سرتاسر خطوط و فرآیندهای تولید به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیبات بالاتر این آلیاژها مقاومت بیشتری را نسبت به محیط های نامطلوب و مضر سبب می شوند. ورق استیل در صنایع داروسازی برای ساخت مخازن محفظه های تحت فشار، لوله کشی و همچنین در ساخت قطعات پیچیده تری چون ایمپلنت های ارتوپدی و سوزن های زیر جلدی کاربرد دارد. موادی که در صنعت به کار می رود می بایست با مواد شیمیایی خورنده، دمای زیاد، فشار بالا اثر متقابل و واکنش داشته باشد و فرآیندهای پاکسازی و تمیز کنندگی شدید و مداوم را تحمل نماید (در برابر شوینده های قوی مقاومت نماید). این شرایط کاری و عملیاتی مضر و نامطلوب، نگرانی اصلی این صنعت به شمار می رود، چرا که ممکن است به انواع گوناگون تخریب ها و فرسایش هایی چون خوردگی تنشیِ کلریدی، خوردگی حفره ای، خوردگی شیاری و خوردگی در اثر جوش در نواحی حرارت دیده منجر شوند.

 

استیل در صنعت دارویی

 

"تجهیزات و دستگاه ها می بایست به گونه ای ساخته شوند که سطوحی که با اجزاء و قطعات در تماس اند و مواد و متریال های موجود در خط و در حال تولید یا محصولات دارویی، واکنشی نداشته باشند و مانند افزودنی ها عمل نکنند و جذب کننده نباشند، به نحوی که باعث تغییر در سلامت و ایمنی، هویت، قدرت، کیفیت و یا خلوص محصول دارویی فراتر از الزام ها و استانداردهای معتبر دیگر نگردند."
ورق استیل ۳۱۶ اکثر نیازمندی های صنایع را برآورده می سازد. بدین لحاظ از این گرید در ساخت اجزا و قطعات به شکل گسترده استفاده می شود. وجود نیکل و مولیبدن با درصدهای بالاتر موجب ارتقاء مقاومت در برابر خوردگی حفره ای و همچنین خوردگی در معرض املاح می گردد. برای دستیابی به مقاومت بیشتر در محیط های خورنده، گرید های سوپرآستنیتی حاوی درصد های بالاتری از نیکل و مولیبدن توسعه یافتند. در عین حال که محتوای زیاد مولیبدن سبب افزایش قیمت تمام شده تجهیزات و دستگاه ها می گردد.
ورق استیل ۳۰۴ آلیاژ دیگری است که در مواقع کمتر بحرانی (یا ملایم تر) یعنی در جاهایی که مقادیر مقاومت خوردگی متوسط و در حد مطلوب است، مورد استفاده واقع می شود. این آلیاژ مقبولیت عام و گسترده ای دارد چراکه دارای مقاومت خوبی در ازای خوردگی بوده و تمیز و استریل کردن آن بسیار آسان است. از نظر عملیات و اجرا، به طور کلی مطلوب است ضمن اینکه متعادل ترین قیمت را شامل می شود و همین موضوع سبب می گردد جهت کاربردهای گوناگون، آلیاژی ایده آل به شمار آید.
گرید های سوپرآستنیتی که حاوی مقادیر زیادی نیکل و مولیبدن هستند، گران می باشند. به منظور پایین نگه داشتن قیمت های آنها، گرید دوپلکس ۲۲۰۵ با حدود ۳ درصد مولیبدن می تواند در اولویت قرار گیرد. این آلیاژ همان مقاومت خوردگی را با توجه به اقتصادی بودن قیمت آن، ارائه می دهد. ۲۲۰۵ از مقدار نیتروژن بالاتری برخوردار است و با داشتن ریزساختار مطلوب تر، سبب استحکام بیشتر و بالاتری نسبت به ورق استیل ۳۱۶ می گردد. استحکام بیشتر نیز به نوبه خود موجب کاستن از ضخامت دیواره یا بدنه قطعات خواهد شد. این آلیاژ در زمینه ساخت قطعات پیچیده و وجود محدودیت های طراحی به طور ویژه سودمند است. ورق استیل دوپلکس با علم به اینکه ۵۰ درصد آن آستنیتی و ۵۰ درصد دیگر ریزساختارش فریتی است، مقاومت بالاتری نسبت به پدیده ترک تنشی بدست می دهد.

 

استنلس استیل در صنعت دارویی

 

به منظور تقویت پسیویته یا به عبارت دیگر نافعالی، همچنین قابلیت پاک شوندگی و تمیزی دستگاه ها و وسایل، اکثر این تجهیزات پرداخت الکتریکی و غیرفعال شده اند. به موجب این فرآیندها یک لایه نازک بی اثر بر روی سطح فلز تشکیل می شود و در نتیجه مقاومت خوردگی آن افزایش می یابد. پرداخت الکتریکی و غیرفعال سازی به زدودن و برداشتن نقایص ساختاری از سطح آلیاژ کمک می کند و همین نقایص ممکن است در طول مراحل مختلف ساخت بیشتر شده باشد. این فرآیندها تضمین می کنند که سطح فلز از نظر میکروسکوپی کاملاً تمیز و بدون هیچ مورد خاصی باشد.
تجهیزات مورد استفاده در صنایع دارویی سفارشی و بسیار گران هستند. لذا تصمیم گیری در خصوص طراحی دستگاه ها و مواد مورد نیاز می بایست به صورت معقول و با احتیاط اخذ شود. استفاده از مواد نامرغوب ممکن است منجر به آلودگی مداوم گروه ها و دسته های تولیدی شود که در این صورت می بایست دور ریخته شوند. این حوادث مکرر بر هزینه عملیات تأثیر می گذارد و از طرفی هم جایگزین کردن تجهیزات منصوبه در کوتاه مدت امکان پذیر نمی باشد. ورق استیل و گریدهای آلیاژی مرغوب، یا اصطلاحاً پر آلیاژ مستلزم پیش پرداخت قابل ملاحظه بهای آنها هستند. اگرچه با توجه به طول عمر بیشتر و بهترین محصولات، هزینه کلی دوره دوام و طول عمر آنها اساساً پایین تر است. همه خواص فوق الذکر به همراه منافع و مزایای اقتصادی، ورق استیل را به انتخابی محبوب و مطلوب در صنایع داروسازی تبدیل می کند.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید