ورق استیل 316 در تولید تجهیزات صنعتی

استفاده از ورق استیل 316 در ساخت پرکن مایعات

استفاده از ورق استیل 316 در تولید تجهیزات صنعتی به خصوص صنایع درگیر با مایعات رواج گسترده ای دارد. مقاومت به خوردگی عالی این گرید باعث این مساله می باشد.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

فهرست موضوعات

 

مقدمه

دستگاه پرکن مایعات از جمله وسایلی است که با استفاده از ورق استیل ساخته می شود.  این دستگاه وسیله ای است که از آن برای پر کردن حجم مشخصی از مایعات با چگالی و ویسکوزیته یا غلظت مشخص در صنایع مختلف غذایی، دارویی، آرایشی بهداشتی و شیمیایی استفاده می شود. شرایط کاربردی دستگاه پرکن مایعات با توجه به نوع مایع و استفاده از آن متفاوت است. به همین دلیل متریال مورد استفاده در ساخت این دستگاه باید متناسب با نوع مایعات و شرایط حاکم بر محیط کاری انتخاب شود. 
کاربردی ترین متریال در ساخت دستگاه های پرکن مایعات فولادهای ضد زنگ (استنلس استیل) است که اصلی ترین خصوصیت آن مقاومت در برابر خوردگی است . در بین انواع ورق های استیل معمولا از ورق استیل 316 و 304 در ساخت این قبیل تجهیزات استفاده می شود. ورق استیل 316 در مقایسه با گرید 304 از مقاومت به خوردگی بالاتری در محیط های شور و حاوی کلر برخوردار است به همین دلیل محبوب تر و کاربردی تر بوده و از قیمت بالاتری نیز برخودار است.  

چرا از استیل 316 در ساخت پرکن مایعات استفاده می شود

شاید این سوال برای کاربران مطرح می شود که از میان گریدهای مختلف ورق های استیل، چرا ورق استیل 316 برای استفاده در ساخت دستگاه های پرکن مایعات مناسب است. پاسخ واضح است. مقاومت بالا در برابر خوردگی اولین دلیل انتخاب ورق های استیل از جمله ورق استیل 316 در این صنعت است. از دیگر عواملی که می توان به آنها پرداخت نیز باید به بهداشتی بودن، تمیزکاری آسان، نیاز کم به تعمیر و نگهداری، دوام و ماندگاری بالا اشاره کرد. 
یکی دیگر از خواصی که ورق استیل 316 را از سایرین متمایز می کند و دلیل کاربردی بودن آن در ساخت دستگاه های پرکن مایعات است شکل پذیری و جوش پذیری خوب ورق استیل 316 است. معمولا از استنلس استیل 316 در ساخت قسمت های داخلی پرکن مایعات استفاده می شود. چرا که این گرید از مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی برخوردار است. به ویژه در محیط هایی که کلر در آنها استفاده می شود، ورق استیل 316 انتخاب مناسبی است. در ورق استیل 316 وجود عنصر مولیبدن به میزان 2 الی 3 درصد است که باعث ایجاد چنین ویژگی در این گرید از ورق های استیل می شود. عنصر مولیبدن علاوه بر افزایش مقاومت به خوردگی، باعث می شود که گرید 316 در مقابل گرید 304 که یکی دیگر از گریدهای کاربردی در ساخت دستگاه پرکن مایعات است، قیمت بالاتری داشته باشد.  تحقیقات نشان می دهد که پرکننده های مایعی که از استیل 316 ساخته شده اند با توجه با بازده کاری بالایی که از خود نشان می دهند از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه ترهستند. استفاده از ورق های استیل در صنعت تولید دستگاه پرکن مایعات با کاهش مصرف برق نیز همراه است که به نوعی صرفه جویی در هزینه و انرژی محسوب می شود.

 

پر کننده مایعات استیل

 

ویژگی های استیل 316

ورق استیل 316 را با نام ورق استیل نگیر می شناسند و علت آن نیز نداشتن خواص مغناطیسی است که سبب می شود در مجاورت با قطب های آهنربا، این ورق ها رفتار خاصی از خود نشان نداده و به صورت خنثی باقی بمانند. ورق استیل 316 علاوه بر خواصی مثل ضد زنگ بودن، مقاومت در برابر خوردگی و ... در حرارت و دماهای بالا نیز قابلیت کاربرد دارد که سبب ارجحیت استفاده از آن در دستگاه پرکن مایعات نسبت به ورق 304 می شود. ضمن این که ورق استیل 316 برای جوشکاری بسیار مناسب است.
ورق استیل 316 در مقابل اسید سولفوریک، استیک، فرمیک، تارتاریک و هیدروکلریک استقامت بسیار بالایی دارد و در  مقیاس ها  به نام گرید دریایی معروف است.
از دیگر ویژگی‌های ورق استیل 316 باید به استقامت آن در برابر گرما اشاره کرد. این استیل قادر است تا دمای نزدیک به 925 درجه سانتی گراد را به صورت یکجا و تا 870 درجه را به صورت پی در پی بدون زنگ زدن تحمل کند. همین ویژگی ها است که سبب می شود ورق استیل 316 برای ساخت دستگاه مایع پرکن از جمله اولین انتخاب ها باشد.

دیگر کاربردهای ورق استیل 316

همانطور که اشاره کردیم ورق استیل 316 از جمله ورق های استیل کاربردی در صنایع مختلف تولیدی است. در کنار استفاده از این ورق استیل در ساخت دستگاه پرکن مایعات می توان به استفاده از آن در صنایع مختلفی از جمله موارد زیر اشاره کرد:
- تولید منیفولدهای اگزوز استیل
- تولید مبدل های گرمایشی استیل
- قطعات کوره استیل
- قطعات موتور جت استیل
- شیر و قطعات پمپ استیل
- ابزارآلات دارویی و عکاسی استیل
- ابزار آلات پردازش شیمیایی استیل
- محفظه های استیل

 

پر کننده استیل

 

جمع بندی نهایی

استیل های ضد زنگ نقش مهمی در صنایع تولیدی دارند، یکی از کاربردی ترین  زمینه های مصرف استیل های نگیر در ساخت دستگاه پرکن مایعات است. ورق استیل 316 و 304 دو گزینه اصلی برای استفاده در ساخت این دستگاه ها محسوب می شوند که با توجه به ویژگی های منحصر به فرد و کاربردی استیل 316 از این ورق استیل استفاده بیشتری می شود. قیمت ورق استیل 316 در مقایسه با ورق 304 بالاتر است که علت اصلی آن نیز ویژگی های بیشتری است که  این ورق استیل دارد. با این حال قیمت بالای ورق استیل 316 با توجه به تأثیری که در طول عمر، بهداشت و کارایی دستگاه پرکن مایعات دارد در طولانی مدت توجیه پذیر است.
 


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید