چرا از ورق استیل 321 در ساخت مبدل حرارتی استفاده می‌شود؟

چرا از ورق استیل 321 در ساخت مبدل حرارتی استفاده می شود؟

ورق استیل 321 به عنوان یکی از گرید های سری 300 ورق های استیل شناخته می شود که این ورق، ویژگی های مخصوص خود را دارد که باعث می شود از این ورق بتوان در صنایع مختلف استفاده کرد.

استیل پارسیان
استیل پارسیان

ورق استیل چیست؟

استیل در اصل آلیاژی از آهن است که با کربن و سایر عناصر دیگر ترکیب شده است که معمولاً درصد کربن در ساختار این آلیاژ کمتر از 2 درصد است (اگر درصد کربن از دو درصد بیشتر باشد، به آن چدن می گویند) . استیل تا کنون به عنوان پرمصرف ترین ماده برای ساخت زیرساخت های صنایع و ساخت لوازم فلزی از سوزن خیاطی گرفته تا ماشین آلات و ابزار آلات در ابعاد مختلف شناخته می شود. به علاوه ابزار آلات جانبی که برای ساخت کالاهای مصرفی ساخته می شوند نیز ممکن است از ورق استیل 321 ساخته شده باشند. در اهمیت استیل بگوییم که طبق آمار منتشر شده در سال 2013 میلادی، در این سال نزدیک به 6/1 میلیارد تن از این فلز در سراسر جهان مصرف شده است، این در حالی است که آلومینیوم به عنوان دومین فلز پرمصرف، فقط 47 میلیون تن مصرف شده است.

 

ورق استیل 321 چیست؟

ورق استیل 321 به عنوان یکی از گرید های سری 300 ورق های استیل شناخته می شود که این ورق، ویژگی های مخصوص خود را دارد که باعث می شود از این ورق بتوان در صنایع مختلف استفاده کرد، در ادامه به برخی از ویژگی های این ورق می پردازیم.
ورق استیل 321 در اصل تفاوت فاحشی با ورق استیل 304 ندارد و تنها مقدار خیلی کمی تیتانیم و کربن به آن اضافه شده است؛ وجود کربن بیشتر در استیل 321 باعث می شود تا این ورق مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.
ورق استیل 321 به دلیل اینکه درصد زیادی کروم در خود جای داده است، گستره دمایی خیلی زیادی را می تواند تحمل کند و این از مهم ترین ویژگی های این گرید است. ورق استیل 321 از آنجا که تا حدود 900 درجه سانتی گراد را می تواند تحمل کند و در این دما هم به خوبی فعالیت خود را انجام دهد، در صنایعی معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد که در آن نیاز است تا فلزات به کار رفته در دماهای بالا فعالیت کنند از این رو از این ورق در ساخت مواردی مانند قسمت هایی از موتور های دستگاه های سنگین، تجهیزات پالایشی، تحهیزات کوره، مبدل های حرارتی و... استفاده می شود.
گرید 321 که از آن به عنوان استیل زنگ نزن و یا ورق استیل ضد سایش یاد می شود، خاصیت مغناطیسی نیز ندارد و در مقابله با آهنربا، تمایلی برای جذب شدن به آهن ربا از خود نشان نمی دهد. از این رو آن را نگیر و ورق استیل ضد سایش نیز می نامند. به طور خاص گرید 321 مقاومت بسیار خوبی از خود در برابر آب و هوا نشان می دهد و از سمتی نیز توانایی تحمل دماهای بالا را دارد. این فلز در دمای 900 درجه سانتی گراد نیز می تواند به عنوان بیشینه دمای قابل تحمل، نقش خود را به درستی ایفا کند، از این رو یکی از مهم ترین کاربرد های این گرید، استفاده کردن از آن ها در تولید مبدل های حرارتی است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

کاربرد استیل 321

 

چرا از ورق استیل 321 در ساخت مبدل حرارتی استفاده می‌شود؟

مبدل حرارتی دستگاهی است که برای انتقال دمای مؤثر بین دو سیال به کار می رود. از رایج ترین و متداول ترین مبدل های حرارتی که طبیعتا هر انسانی به احتمال زیاد با آن ها برخورد کرده است می توان به رادیاتور موتور خودرو و یا رادیاتور شوفاژ های سیستم گرمایشی اماکن اشاره کرد.
در برخی صنایع که ممکن است دمای این مبدل ها تا چند صد درجه سانتی گراد افزایش یابد، نیاز است تا از آلیاژ هایی استفاده شود که مقاومت دمایی بسیار زیادی داشته باشند؛ به همین دلیل، یکی از این گزینه ها استیل 321 است که علاوه بر مقاومت دمایی خوب، دارای چگالی مناسب و قیمت مناسب نیز هست و به همین دلایل، نسبت به آلیاژهای دیگر دارای محبوبیت بیشتری است و از آن بیشتر استفاده می شود.
در تولید این مبدل ها باید علاوه بر اقداماتی که بر امنیت این محصولات می افزاید، ملاحظاتی برای صرفه اقتصادی نیز داشت که استفاده از ورق استیل ۳۲۱ می تواند تا حدودی هزینه ها را کاهش دهد.

 

قیمت ورق استیل ۳۲۱

ورق های استیل ۳۲۱ با توجه به گرید و سری قیمت گذاری می شوند؛ در اصل گرید ها برای متمایز کردن آن ها از یکدیگر است و همین متمایز شدن باعث می شود که اختلاف قیمت بین گرید های مختلف به وجود بیاید که دلیل اصلی آن این است که در گرید های مختلف با توجه به کاربردهایشان از مواد مختلفی استفاده می شود، و یا اینکه در برخی گرید ها مواد یکسانی به کار رفته است اما از آنجا که درصد ترکیب آن ها با یکدیگر متفاوت است، خواص مختلفی دارند و در نتیجه قیمت آن ها با یکدیگر متفاوت است.
قیمت گذاری ها در نقاط مختلف جهان با توجه به شرایط اقتصادی آن منطقه و نیز خلوص استیل تولیدی انجام می شود. نکته مهم دیگری که راجب به قیمت گذاری ها وجود دارد این است که قیمت ها با توجه به سایز شیت و یا قطر رول ها و همچنین ضخامت ورق استیل 321 مورد نظر، می تواند متفاوت باشد و محدوده های گوناگونی را شامل شود.
در ایران قیمت ها به مانند استاندارد های جهانی بر اساس سایز شیت ها، قطر رول و یا ضخامت ممکن است متفاوت باشد و بدون در نظر گرفتن هزینه های اضافی و صرفاً خود هزینه ورق ها به ازای هر کیلوگرم 5 دلار قیمت گذاری شده اند.


امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
تماس بگیرید